Kaze no Shô

Mangaka: Jirô Taniguchi / Kan Furuyama
Uitgever: Génération Comics

Kaze no Shô is een one-shot van Jirô Taniguchi dat hij tekende naar een scenario van Kan Furuyama die vooral bekend is om zijn werken die handelen over de Japanse geschiedenis. Maar het is natuurlijk de naam Taniguchi die deze manga draagt en moet doen verkopen. Dat valt al onmiddellijk op als je ziet dat er in het groot wordt aangekondigd dat Kaze no Shô een manga is van de laureaat van de prijs voor beste scenario op het prestigieuze stripfestival in Angoulême 2003. Spijtig dat ze er niet even de titel van de prijswinnende manga bij vermelden – Quartier Lointain, uitgegeven bij Casterman – maar ja, Kaze no Shô wordt uitgegeven bij de concurrentie van Génération Comics en blijkbaar is de kloof nog te groot om wat gratis publiciteit aan een andere uitgeverij te schenken.

Kaze no Shô, oftewel Le livre du vent, is een one-shot waarin we de begaafde tekenaar Jiro Taniguchi leren kennen als iemand die ook het meer dynamische tekenwerk aankan. Hier geen statische plaatjes zoals in zijn meer persoonlijke werken (Journal de mon Père, Homme qui Marche, Quartier Lointain,…), maar wel de actie van een samoerai-manga.

Kaze no Shô is inderdaad een manga die handelt over het oude Japan waarin samoerais elkaar bevechten om hun eer hoog te houden. Na een korte inleiding die plaatsheeft op het einde van de 19de eeuw, werpt het duo Taniguchi & Furuyama ons al snel in het Keian Tijdperk. We schrijven 1649 en het oude Japan is verdeeld.

Langs de ene kant heb je de leiders van het land, de shôgun, maar er is ook nog de oude keizer die ook wel wat van zijn oorspronkelijke macht wilt teruggrijpen. De shôgun, wordt in de tijdspanne waarin het verhaal zich afspeelt geleverd door de Tokugawa clan. Deze clan wordt in de eerste plaats bijgestaan door de Yagyû familie die een netwerk heeft van mensen om complotten tegen de macht van de shôgun op te sporen en in de kiem te smoren.

Het verhaal begint wanneer er bij de tempel van de Yagyû familie een diefstal plaatsvindt. Het geime manuscript dat de familiegeheimen bevat werd gestolen door een myserieuze ninja. Dit manuscript kan een burgeroorlog veroorzaken en dus trommelt de Yagyû familie haar sterkste pionnen op om dit manuscript terug te halen. Zo komen we in contact met de legendarische Yagyû Jûbei, het belangrijkste personage in deze manga.

De manga staat bol van de historische referenties die terugwijzen naar het tijdperk waarin het verhaal zich afspeelt. Voor de Japanners die bekend zijn met dit alles waarschijnlijk erg leuk en verfrissend, maar voor de leken onder ons die weinig tot geen kennis hebben over het oude Japan is dit soms wel moeilijk om volgen. We hebben hier een beetje hetzelfde probleem dat ik ook reeds aankaartte in mijn review over de ook al historische manga Lone Wolf & Cub. Niet iedereen gaat het er voor over hebben om zich te verdiepen in de finesses van het verhaal.

Ik ben een fan van Taniguchi maar dit is de eerste manga die ik van hem lees die me niet volledig kan overtuigen. Het tekenwerk blijft sterk maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het beter tot zijn recht komt bij zijn persoonlijker werk, misschien weet hij er daar meer gevoel in te leggen. Kortom, Kaze no Shô is een historische manga die voor de liefhebbers van dat specifieke genre een must is, de rest moet overwegen of ze het allemaal waard vindt. De prijs is immers geen weggevertje.