Journal de mon Père (Le)

Mangaka: Jirô Taniguchi
Uitgever: Casterman

Jirô Taniguchi schreef en tekende “Le Journal de mon père” midden jaren negentig. Het is één van zijn meest persoonlijke werken en dat kan bijna niet anders als je de sterke gevoelens voelt die achter dit werk schuilgaan. Casterman had het goede idee deze manga uit te brengen in onze contreien, nadat het ook al “L’homme qui marche” en “Le chien Blanco” had uitgebracht van dezelfde mangaka.

Het verhaal begint wanneer het hoofdpersonage Yoichi het nieuws krijgt vanuit zijn geboortestad dat zijn vader is overleden. Voor het eerst in zowat vijftien jaar zal hij er moeten terugkeren en zijn vrienden en familie onder ogen moeten komen. Iets waar Yoichi niet naar uitkijkt en iets wat hij altijd voor zich uit had geduwd. Tot vandaag, tot de dag dat het door deze tragische gebeurtenis niet anders meer kon.

Hij wordt er ietwat tot zijn verbazing hartelijk ontvangen en de mensen zijn blij dat ze hem eindelijk nog eens terugzien. Herinneringen worden opgehaald en langzaamaan krijgen we een beter beeld op de reden waarom Yoichi zo lang in Tokyo verbleef zonder zijn familie te bezoeken.

Naarmate de avond vordert en het alcoholverbruik stijgt vallen er soms wat harde woorden, en Yoichi zal onder ogen zien dat hij in veel aspecten een fout inzicht had in zijn vader, zijn familie, en zijn verleden. Het verhaal staat dan ook bol van de sterke emoties die schitterend worden weergegeven door de realistische en bijna rustieke tekenstijl van Jirô Taniguchi.

De drie boeken die deze manga telt verhalen over die ene avond die de familie als wake doorbrengt bij het lichaam van Yoichi’s overleden vader. Door middel van flashbacks die mooi chronologisch geordend zijn, krijgen we een beeld van het leven van Yoichi en zijn familie, de grote brand die zijn stad teisterde, de scheiding van zijn ouders, alles komt aan bod.

“Le journal de mon père” is een klassieker die iedereen zou moeten hebben. Het is een rustige manga, nergens actie, geen held aan de horizon te bespeuren, maar je wordt ondergedompeld in een sfeer waar weinig andere manga mee kunnen uitpakken. Je leest de drie boeken in een ruk uit en dat is ook het beste om het verhaal te ondergaan. In het Japans is dit dan ook gewoon een one-shot. Casterman deelt het waarschijnlijk op in drie delen van 96 pagina’s omdat het hiermee hoopt ook het gewone strippubliek aan te spreken. Wel een redelijk dure zaak voor de fans, want elk deel kost 12,50 € wat natuurlijk niet van de poes is. Toch is het deze investering waard. Het formaat is dat van een strip en de kwaliteit van het papier is ook veel beter dan dat van de doorsnee manga. Je zit hier gewoon met een luxeproduct en dan moet je daar de extra euro’s maar bijnemen. Het zou immers een schande zijn deze manga links te laten liggen enkel en alleen voor de prijs.

Nog even kort over de tekenstijl. Persoonlijk ben ik een fan. Verwacht je niet aan de mangaclichés van grote ogen en lange benen. Nee, Taniguchi beheerst zijn realistische stijl als geen ander en de rustiek poëtische stijl past perfect bij het soort verhalen dat Taniguchi tekent. Misschien wel de meest westerse mangaka van het moment.

Het mag wel duidelijk zijn dat dit een manga is die in elke mangatheek zijn plaats heeft. Toch zal het vooral de ietwat oudere lezer zijn die Taniguchi zal kunnen smaken.