Jojo’s Bizarre Adventure – Stone Ocean

Mangaka: Hirohiko Araki
Volumes Frans: 5
Volumes Japans: 17

De bizarre avonturen van Jojo vormen al meer dan twintig jaar een pijler van Weekly Shonen Jump. Mangaka Hirohiko Araki deelt de spannende perikelen van de familie Joestar op in seizoenen en het hier besproken Stone Ocean vormt het zesde seizoen van Jojo’s Bizarre Adventure. Zijn succes wordt enkel geëvenaard door de invloed die hij heeft (gehad) op nieuwe generaties mangaka’s. Velen putten inspiratie uit de originele verhaallijnen en ideeën van Araki.

Het verhaal speelt zich af in de erg nabije toekomst. We schrijven het Amerika van 2011. Jolyne maakt een wild uitstapje met haar eerste grote liefde, Romeo. Jolyne heeft een woelige jeugd achter de rug maar wilt zich nu op het rechte pad begeven. Haar wilde jaren liggen achter haar en ze ziet haar toekomst met Romeo erg rooskleurig in. Maar tijdens hun autorit rijden ze een man aan. Onder druk van Romeo plegen ze vluchtmisdrijf. De politie weet hen echter te vinden en rijke Romeo slaagt erin alle schuld bij Jolyne te leggen. Hij wordt vrijgesproken, zij krijgt 15 jaar in de verschrikkelijke Green Dolphin Street gevangenis.

In de gevangenis krijgt Jolyne een mysterieus pakje van haar vader die ze al sinds haar jeugd niet meer gezien heeft. Het pakje geeft haar een superpower, een zogenaamde “Stand” in het universum van de manga. En “Stone Free”, de naam van haar Stand, zal haar goed van pas komen in het gevangenisleven. Al snel blijkt immers dat haar leven in gevaar is en dat ze niet zomaar in deze gevangenis beland is!

Eerder gaf ik Golden Wind, het vijfde seizoen uit de reeks, al een kans (zie recensie op de Heuvel) maar dat wist me niet volledig te overtuigen. De start van Stone Ocean is veel snediger, er zit veel meer vaart en pit in en de setting spreekt me veel meer aan. Niet voor niets wordt dit aangekondigd door uitgeverij Tonkam als een kruising tussen de televisieseries Heroes en Prison Break. Het scenario en de personages doen dan ook erg modern aan, de tekenstijl is dat echter veel minder. Natuurlijk beheerst Araki zijn erg typische stijl tot in de puntjes na zijn lange carrière, maar toch is het de tekenstijl die veel mensen zal doen wegblijven van het universum. Kan je je over dat struikelblok heen zetten dan ontdek je een unieke manga!