Japan (Miura)

Mangaka: Kentaro Miura / Buronson
Uitgever: Glénat
Volumes Frans: 1
Volumes Japans: 1
Score:

5.5 of 10 stars

Bespreking door Koen Smet

In Frankrijk is Glénat reeds ver gevorderd met de publicatie van Berserk. Zo ver dat ze binnenkort de Japanse versie zullen hebben ingehaald. En dan wordt het héél lang wachten voor een volgend volume aan het huidige tempo van Kentaro Miura. Om nog even te genieten van de volle aandacht rond Miura en Berserk brengt de uitgeverij enkele andere titels van de mangaka uit. Japan is daar één van.

Katsuji Yashima is een stoere yakuza in het Japan van 1992. Sinds enige tijd is hij smoorverliefd op de bekendste journaliste van zijn land die momenteel een reportage draait in Spanje. Hij is er zo verliefd op dat hij haar achterna gereisd is om haar (nogmaals) de liefde te verklaren. De bevallige journaliste heeft echter geen al te hoge dunk van de spierenbundel.

Terwijl ze wat staan te keuvelen voelen ze de aarde onder zich beven. Ze worden de aarde ingezogen en komen terecht in de ruines van een vreemde stad waar een heksachtig vrouwtje hen de les spelt en hen waarschuwt voor de arrogantie die momenteel hoogtij viert onder de Japanse bevolking.

Even later worden ze getransporteerd naar een verre toekomst. Ze komen terecht in een apocalyptische wereld waar niets meer is zoals onze Japanse vrienden kennen uit hun tijdperk aan het eind van de 20ste eeuw. Ze zullen moeten vechten om te overleven want Japan is een verdwenen natie in de toekomst en alle Japanners worden aanzien als illegale vluchtelingen.

En zo begint dit stoere one-shot waarin alles draait om fysieke kracht en fierheid rond de eigen nationaliteit.

Waar het ook reeds besproken ‘two-shot’ Oh-Roh(-den) ons terugbrengt in de geschiedenis maken we in Japan een sprong voorwaarts in de tijd. Waar Oh-Roh-den een leuke en verfrissende lectuur was is dit Japan allesbehalve een voltreffer. Het voelt allemaal niet zo aangenaam aan en klinkt bij momenten erg nationalistisch – een verwijt dat Buronson wel vaker krijgt maar dat me persoonlijk zelden gestoord heeft. In dit one-shot doet het dat dus wel.

Japan dateert van 1992 waardoor de tekenstijl van Kentaro Miura dus nog niet zo ontwikkeld is als in de huidige volumes van Berserk. Net zoals bij Oh-Roh(-den) stoort dat nauwelijks omdat hij ook begin de jaren negentig al stevig wist om te gaan met pen en pluim. Het scenario is ook hier van Buronson en daar laat het duo toch wat steken vallen. Niet bijster interessant deze plot.

Waar Oh-Roh(-den) een aanrader was is Japan dat veel minder. Zelfs de diehard Berserk fans zullen zich hier niet systematisch in vinden.