I”s

Mangaka: Masakazu Katsura
Volumes Frans: 15
Volumes Japans: 15

I’’s is een manga van Masakazu Katsura, de auteur van onder andere het magistrale Vidéo Girl Aï. Dan begin je aan deze manga met hoge verwachtingen en kun je slechts hopen dat deze zoveel mogelijk worden ingelost.

I’’s is het verhaal van Ichitaka Seto, net zoals Yota in VGA een onzekere jongen die verliefd is op het mooiste meisje van zijn klas. Ook Ichitaki kan zijn liefde maar moeilijk verklaren aan de mooie Iori Yoshizuki. Het is zelfs zo erg dat als hij in haar nabijheid vertoeft dat hij dan helemaal het tegenovergestelde doet dan wat zijn hart verlangt. Hij bevindt zich dus in een delicate situatie.

Maar natuurlijk staat Iori niet onverschillig tegenover de gevoelens van Ichitaki, anders zou het verhaal wel erg nutteloos zijn geweest. Net zoals zovele personages in manga’s – ik zou graag eens weten als dit ook zo is in het echte Japanse leven – is ze echter te verlegen om openlijk haar gevoelens toe te geven. Ook weeral een interessant gegeven voor het verdere verloop van het verhaal natuurlijk. Gelukkig zijn er de vrienden van beide hoofdpersonages die elk op hun eigen manier Ichitaka en Iori bij elkaar zullen proberen te brengen.

Waarin verschilt I’’s nu van het meesterwerk van Katsura: Vidéo Girl Aï? Wel, waar het bij VGA ging om een liefdesverhaal getint met fantasie en vooral drama, is I’’s een liefdesverhaal dat zich meer realistisch wilt en ook de humoristische kant opgaat. Voor het overige zijn er meer gelijkenissen tussen de manga’s dan verschillen. Ook bij I’’s komt het hoofdpersonage immers in contact met andere meisjes die telkens weer voor zijn zachte natuur en zijn eerlijke inborst vallen.

Lost I’’s nu de verwachtingen volledig in? Niet echt. Bij VGA had ik echt het gevoel dat Katsura de gevoelens veel sterker tot uiting bracht, je werd gewoon veel meer meegesleept in de gebeurtenissen die de personages moesten ondergaan. Bij I’’s gebeurt dit ook, maar slechts af en toe. Er zitten sterke momenten in I’’s, maar de snelheid wordt teveel uit het verhaal gehaald door passages die niet het gewenste niveau halen. Bij VGA had ik het gevoel dat Katsura iets van zich af wou schrijven, terwijl ik bij I’’s het gevoel heb dat Katsura een commercieel succes nastreefde.

Ben ik nu niet te hard voor I’’s? Waarschijnlijk wel. Als je I’’s niet vergelijkt met VGA – wat echter moeilijk is – krijg je gewoon een meeslepend en mooi verhaal. Waar VGA al prachtig getekend is, komt de tekenstijl bij I’’s nog beter uit de verf. Ook de personages zijn weer erg sterk – ik heb dan vooral veel sympathie voor Aso – en ook het beschrijven van Iori’s carrière als Japans idol vind ik erg sterk.

Het begin van de reeks komt sterk op gang maar dan slabakt het wat en krijg je de indruk dat Katsura zich aan het vastschrijven is, maar toch heb ik op het einde van de reeks I’’s weer volledig in mijn armen gesloten. Op het einde weet je de ware identiteit van I’’s te ontdekken, met zijn eigen charmes en gebreken, en kan je het beeld van VGA doen vervagen. En dan stel je vast dat ook I’’s een erg meeslepend verhaal is waar de emoties je alweer bij de keel grijpen.