Ile de Hozuki

Mangaka: Kei Sanbe
Uitgever: Ki-oon

De “kleine” uitgeverij Ki-oon groeit stilaan uit tot een grote en al zeker tot een vaste waarde in het Franse mangalandschap. Bij de fans is de uitgeverij enorm populair en kan ze op veel goodwill rekenen. Mijzelf bekoren de uitgekozen titels echter slechts zelden. Misschien behoor ik niet tot hun doelpubliek? Toch gun ik hen nog steeds de kans mijn ongelijk te bewijzen. Met Ile de Hozuki bijvoorbeeld.

De manga vertelt het verhaal van een school die op een afgelegen eiland ligt. Het is een school voor wezen of kinderen die verlaten zijn door hun ouders. Er lopen slechts enkele kinderen school en er zijn al even weinig leerkrachten. Het complex is echter erg groot en vooral erg oud. De houten vloer piept, de trappen kraken.

Kokoro is een nieuwe student en verblijft sinds kort met zijn blinde zusje Yume op het eiland. Hij wordt goed opgevangen door zowel de leerlingen als de leerkrachten. Maar al snel blijkt dat er duistere geruchten de ronde doen. De leerlingen wijden Kokoro in in de geheimen van de school. Op tijd en stond zouden de leerkrachten een leerling vermoorden om de levensverzekering op te strijken. Gelukkig krijgen de leerlingen hulp van de geest van een gestorven meisje dat hen op tijd en stond een oplossing aanbiedt. Wanneer er opnieuw een leerling sterft zien de overgebleven leerlingen geen andere mogelijkheid dan te ontsnappen. Wanneer het volgende sterfgeval een leerkracht is zien ze hun kans schoon… Blijkt wel dat de leerkrachten dus ook niet geheel veilig zijn op het eiland…

Langzaamaan ontrafelt de plot van deze manga zich. De geheimen worden met mondjesmaat aan elkaar doorgegeven maar je weet als lezer totaal niet wie te vertrouwen is, wie de waarheid spreekt of wat er nu juist aan de hand is op het eiland. De spanning is al snel te snijden en je leeft mee met de personages en probeert ook zelf de geheimen te ontrafelen. Zal je favoriete personage de volgende pagina overleven, is een vraag die je je maar al te vaak stelt.

Kei Sanbe (Kamiyadori, Testarotho) hanteert een erg expressieve stijl die je als lezer enorm doet meeleven. De tekeningen zuigen je nog meer in mee in deze thriller dan het verhaal al doet. Het scenario geeft je aanwijzingen maar durft je ook de verkeerde richting insturen. Er bestaan geen zekerheden in deze vierdelige manga.

Ile de Hozuki is een aanrader voor al wie van een beklijvende thriller houdt. Een echte pageturner die je in één ruk wilt uitlezen.