Hunter X Hunter

Mangaka: Yoshihiro Togashi
Volumes Frans: 19
Volumes Japans: 21

Hunter X Hunter van Yoshihiro Togashi is het verhaal van Gon die op zoek gaat naar Jin, zijn vader, die hem als baby achterliet. Gon komt te weten dat zijn vader een Hunter is geworden, en besluit op zijn beurt het Hunterexamen af te nemen om op die manier meer te weten te komen over Jin en de plaats waar deze zich kan bevinden.

De eerste volumes beschrijven de proeven die Gon moet doorstaan om Hunter te worden. Op de weg naar het examen ontmoet Gon Leolio en Kurapika die elk hun eigen beweegredenen hebben om ook Hunter te worden. Het verhaal komt pas echt op gang als ook Kirua en Hisoka hun intrede doen, personages met een erg sterke persoonlijkheid die nog dikwijls de aandacht op zich zullen vestigen. Kirua is een jongen uit een moordenaarsfamilie, en Hisoka moet zowat de ultieme slechterik voorstellen.

Na het erg aangename begin valt de snelheid van het verhaal wat terug als Togashi even de intellectuele toer opgaat met zijn ideeën over Nen, Ren en nog enkele van die zaken waar hij iets teveel smijt met termen die het verhaal slechts onnodig ingewikkeld maken. Even vreesde ik dat het met Hunter X Hunter de verkeerde kant zou opgaan, maar het hoofdstuk over de Brigade Fantôme en vooral dan het gedeelte met de veiling krikken het niveau weer serieus op en geven een dosis originaliteit aan Hunter X Hunter die we al lang niet meer zagen in een pure shonen manga.

In de latere volumes zitten Gon en de zijnen in het videospel “Greed Island” waar ze hopen meer informatie te vinden over Jin, en ook dat is weer erg origineel gevonden. Het geeft alweer een hele nieuwe dimensie aan het verhaal en dat is erg verfrissend in de wereld van de shonen manga.

De tekenstijl van Togashi laat te wensen over. Je hebt de voorstanders en de tegenstanders. Voor de ene is Togashi het summum, voor anderen is hij een van de minder getalenteerde mangaka. Mijn oordeel ligt ergens tussenin. De stijl van Togashi is allesbehalve origineel, maar zijn personages zijn geslaagd en als hij de moeite doet om er zijn werk van te maken dan valt alles mooi in elkaar. Maar…Togashi’s luiheid is ongeëvenaard (zelfs door mij). Bij de gebeurtenissen in Greed Island tekent hij bijvoorbeeld vaak géén decors. We zitten in een videogame dus vindt hij het onnodig decors te tekenen. We zagen ook al bij Yu Yu Hakusho, zijn vorige manga, dat Togashi moeite heeft met de druk die de uitgeverij hem oplegt, en dat hij eenmaal de eerste volumes gedaan zijn, nog weinig plezier blijkt te hebben in het vervolmaken van zijn tekeningen. Heel spijtig natuurlijk want soms heb je echt de indruk dat je een onafgewerkt product in je handen hebt, een of andere rough. Dat vind ik toch wel een minpunt dat moet vermeld worden.

Voor de rest vind ik Hunter X Hunter geslaagd. Er zit afwisseling in het verhaal, er wordt voor de nodige originaliteit gezorgd, de uitwerking van de personages is verzorgd, alles is er om van Hunter X Hunter een klassieker te maken in het shonen genre. Hopelijk weet Togashi zijn niveau aan te houden, en bedenkt hij een beter einde dan dat van Yu Yu Hakusho.

Het kan interessant zijn te vermelden dat de Franse versie van Hunter X Hunter de Japanse op de hielen zit, en dat door het lage werkritme van Togashi het lang wachten wordt op nieuwe volumes.