Hotel

Mangaka: Boichi
Uitgever: Glénat
Volumes Frans: 1
Volumes Japans: 1
Score:

8 of 10 stars

Bespreking door Koen Smet

De kleine uitgeverij Doki-Doki scoort een mooi succes met Sun-Ken Rock van Boichi. Als een klein uitgeverijtje succes boekt met een onbekende mangaka dan springen de grote uitgeverijen al snel op die naam om een graantje mee te pikken. Zo ook met Boichi die nu ook terug te vinden is in de catalogus van Glénat, namelijk met Hotel en Sanctum. In deze recensie bekijken we de kwaliteiten (of het gebrek daaraan?) van het one-shot Hotel.

Het titelverhaal speelt zich af in de toekomst. Het verhaal vangt aan in 2079 waarin we langzaam maar zeker de wereld verkloot hebben. De opwarming van de aarde is wel nijpend actueel geworden en de mensheid lijkt gedoemd. Meer zelfs. De planeet lijkt voor alle leven op aarde onbewoonbaar te zullen worden. Voor een héél lange periode. Twee oplossingen worden voorgesteld om het DNA van de levende wezens op de planeet te vrijwaren. Er wordt een ruimteschip weggestuurd met aan boord capsules DNA en op aarde zelf wordt er een immense toren gebouwd die bestand moet zijn tegen de apocalyps die ons wacht. De toren wordt een hotel voor ons DNA en is zo gesofisticeerd dat hij zichzelf een bewustzijn creëert. Miljoenen jaren gaan voorbij en het hotel kwijt zich prima van zijn taak. Maar komt het ooit nog goed met de eens zo blauwe planeet?

Dit titelverhaal is ijzersterk en zet de toon voor boeiende sciencefiction voor de rest van de kortverhalen. Telkens weer komen de verhalen origineel uit de hoek, maar de intrinsieke kwaliteit daalt wel na het derde verhaal. De twee laatste verhalen beklijven beduidend minder en vooral het laatste lijkt eerder een kleurrijke trip om ontblote borsten te tonen. Ook leuk, maar de rest van de bundel had een andere ‘mood’ gecreëerd.

Kortverhalen zijn vaak een oefening die balanceert op een flinterdunne koord. Het lukt een mangaka zelden om overeind te blijven in een verhaal van enkele luttele tientallen pagina’s. Boichi slaagt daar echter wonderwel in. Telkens een originele invalshoek die sterk wordt uitgewerkt en de nodige diepgang biedt. En dat het met de pennentrekken van de man snor zat wisten we reeds van Sun-Ken Rock. Een mangaka die dankzij Glénat zeker en vast een nog groter publiek zal overtuigen van zijn kunnen.