Homme qui marche (L’)

Mangaka: Jirô Taniguchi
Uitgever: Casterman

Een manga zoals L’homme qui marche van Taniguchi bespreken is nu niet de meest eenvoudige taak die er bestaat. Het is immers als het ware een poëziebundel van 142 pagina’s. Verwacht hier geen actie, geen geweld, geen spannende gevechten, verwacht hier zelfs niet echt een verhaallijn. Je kan het niet anders omschrijven dan een manga die nauw aansluit bij de poëzie.

Hier mijn kritiek afsluiten zou echter nogal een lege indruk nalaten, dus zal ik toch proberen iets duidelijker te zijn in mijn bewoordingen.

L’homme qui marche verhaalt over een man van middelbare leeftijd die zopas met zijn vrouw naar een nieuwe stad is verhuisd en die daar alles gaat herontdekken. L’homme qui marche had evengoed L’homme qui observe als titel kunnen hebben, het was misschien zelfs passender geweest, de man observeert immers de kleine dingen des levens en geniet daar overduidelijk van.

In zeventien hoofdstukken van telkens weer slechts enkele pagina’s zien we hoe het hoofdpersonnage door de stad kuiert. En dat is eigenlijk het enige wat er gebeurt. Hij observeert de vogels die hij nog niet kent, hij wijst een oude vrouw de weg, hij ontdekt de schoonheid van de natuur en zoveel meer. Hij kan genieten van de regen, laat zich niet van de wijs brengen door een orkaan en neemt een nachtelijke duik in het plaatselijke zwembad. Hij neemt de tijd om te genieten van het leven.

Telkens weer verbaast Taniguchi met het gemak waarmee hij die dagdagelijkse dingen op papier zet. Alles zit gewoon juist in elkaar. Je wordt helemaal ondergedompeld in de magie van Taniguchi’s poëzie. Die dromerige wereld waar de tijd wel blijkt stil te staan, lijkt in het begin onrealistisch maar na enkele hoofdstukken word je gewoon meegesleept in het rustgevend karakter van de manga.

L’homme qui marche is gewoon een ijzersterke manga die iedereen zal meesleuren in die dromerige wereld van Taniguchi. Sommige mensen, myself included, gaan zich misschien in het begin storen aan het soms onrealistisch karakter van de gebeurtenissen, maar naarmate je verderleest verdwijnt dit gevoel en zit je helemaal op dezelfde golflengte van Taniguchi en zijn personages. De manga is ook niet te lang dus er is geen tijd om je te beginnen vervelen, doch is net lang genoeg om alle aspecten volledig uit te diepen zodat je evenmin op je honger blijft zitten. Gewoon een perfecte balans voor een verrassende, maar wel erg sterke manga.

Als je eens wat anders wilt dan alweer een shonen manga, en als je een zo gediversifieerd mogelijke mangacollectie wil, dan is dit een manga die er zeker niet in mag ontbreken. Nog maar eens een bewijs dat manga zoveel meer is dan het beeld dat we er hier in het Westen van hebben. Spijtig dat deze manga niet altijd hun weg vinden naar onze contreien wegens een te groot financieel risico. Dus steun de uitgeverijen die deze risico’s wel nemen, en koop bijvoorbeeld L’homme qui marche, voor de prijs moet je het zeker niet laten vermits het een one shot is en dan nog aan een schappelijke prijs verkocht wordt.

Casterman heeft recentelijk ook een deluxe versie uitgebracht van L’homme qui marche waarin een extra verhaal staat, maar dat dan wel weer aan een veel hogere prijs wordt verkocht.