Histoires Courtes – Akira Toriyama

Mangaka: Akira Toriyama

Vele succesvolle mangaka brengen op een bepaald moment in hun carrière een bundel kortverhalen uit. Soms zitten er pareltjes tussen, maar vaak brengt de uitgeverij deze enkel uit om met de naambekendheid van de auteur op een gemakkelijke manier wat geld in het laatje te brengen. Akira Toriyama schrijft vaak kortverhalen en dus kon een manga die deze verhaaltjes bundelt niet uitblijven.

Glénat die door het enorme succes van Dragon Ball geld rook met de naam Akira Toriyama bracht dan ook deze bundels uit. De serie “Histoires Courtes” bestaat uit drie delen die wel erg verschillend zijn als je naar de kwaliteit van de verhaaltjes kijkt.

Het eerste deeltje van “Histoires Courtes” bevat de eerste pogingen van Akira Toriyama tot het schrijven van een manga. Ze zijn gepubliceerd, dat wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Echt goed kan je deze bundel niet noemen. Hij is echter wel interessant voor de mensen die de eerste verhalen van Toriyama eens willen lezen, of voor de fans die zich willen verdiepen in die unieke Toriyamawereld. Enkele verhaaltjes die je hierin terugvindt zijn “Wonder Island”, het allereerste gepubliceerde verhaal van Toriyama (de oplettende lezer kende deze titel natuurlijk al van ons Akira Toriyama dossier!), Pola and Roid (leuke woordspeling…) of nog Chobit (nee, niet de manga van Clamp). Het moge duidelijk zijn dat dit eerste deeltje mij niet wist te bekoren, en dat dit dan ook enkel is weggelegd voor de diehard Toriyama fans die gewoon alle manga’s kopen van deze mangaka.

Het tweede deel in “Les Histoires Courtes d’Akira Toriyama” ligt eigenlijk volledig in de lijn van het eerste deel. Alleen zijn de echte miskleumen waarmee Toriyama begon er hier niet meer bij. De stijl van de verhaaltjes ligt in het verlengde van wat we mochten lezen in de eerste volumes van Dragon Ball – spijtig genoeg wel van een heel wat mindere kwaliteit – dus vooral pipi kaka humor en kleine jongetjes die onmenselijk sterk zijn. Het verhaaltje waarop de fans zullen kicken is “Dragon Boy” waar Toriyama reeds de basis legt voor wat later zou uitgroeien tot zijn meesterwerk Dragon Ball. Het hoofdpersonage heeft inderdaad wel erg veel weg van een jonge San Goku. Voor de rest moet ik vermelden dat de tekeningen hier al een erg hoog niveau halen, maar voor de rest is ook dit deeltje niet veel soeps.

Is er nog hoop voor een positieve noot in deze review? Zeer zeker, er rest me immers nog deel drie. En jawel, het niveau van Histoires Courtes 3 is wat we van Toriyama mogen verwachten. Waar we bij de vorige twee delen nog de indruk hadden dat we snelgemaakte opvullertjes lazen, merken we hier al snel dat we een afgewerkt product aan het lezen zijn. Alle verhaaltjes, zonder uitzondering, halen een erg hoog niveau en doen de lezer eindelijk lachen. Er zit achter elk verhaal een leuk scenario dat telkens weer nog naar omhoog wordt gekrikt door de hilarische grappen die Toriyama ertussen smijt. Het is onnodig hier de verhaaltjes op te sommen, ze halen allemaal het gewenste niveau. Enkel over “Go! Go! Ackman!” moet ik nog vertellen dat dit personage zo aansloeg bij de lezers dat er zelf een videospel van is gemaakt (verkrijgbaar op Super Nintendo, enkel in import).

Eindconclusie? De echte Toriyama fan heeft deze boekjes reeds in huis. De doorsnee fan kan ik echter enkel het laatste aanraden. Laat de eerste twee maar links liggen. De eindscore is 7,5 maar dat is dan het totaal. Deel 3 krijgt zeker een 8,5 op de Schaal van de Heuvel. Nog een laatste opmerking: deze manga wordt niet meer herdrukt door Glénat, dus wees er snel bij als je er nog een exemplaar van op de kop wilt tikken.