Hikaru no Go

Mangaka: Yumi Hotta / Takeshi Obata
Volumes Frans: 22
Volumes Japans: 23

Hikaru no Go is een manga die als hoofdthema het spel Go heeft. Go kan je misschien het best vergelijken met een kruising tussen Othello en schaken. Het spel blijkt nog steeds erg populair te zijn – cf. het succes van Hikaru no Go – maar toch is het op het eerste zicht iets dat eerder is weggelegd voor de intellectuele elite, net zoals het schaken hier.

De manga draait dus om dit spel dat in onze westerse wereld nagenoeg onbekend is. Het gevaar is dan natuurlijk dat je iets in je handen krijgt waar je niets van begrijpt, toch is dit bij Hikaru no Go niet het geval. Je zal waarschijnlijk wel nuances verliezen omdat je de regels niet kent, maar toch word je geboeid door de matchen en leer je naarmate de manga vordert hier en daar wel iets zonder het zelf te merken. Het is met andere woorden zeker niet nodig een Go-meester te zijn om deze manga te kunnen appreciëren. Bij Tonkam werken ze trouwens samen met de Franse Go Federatie die bijkomende uitleg geeft voor de neofieten onder ons (lees: iedereen). Dus voor degenen die zich in de Go-wereld willen werpen is dit een interessant gegeven.

Iets meer over het verhaal nu. Hikaru no Go is het verhaal van Shindo Hikaru die op de zolder van zijn grootvader een goban ontdekt, het spelbord voor Go. In deze goban zat de geest van Sai, een Go-grootmeester, gevangen en Sai zal in de geest van Shindo een plaatsje vinden om te “herrijzen”. Het hoofddoel van Sai is om de Hand van God te bereiken, het ultieme Go-spel. Sai wil dan ook dat Shindo hem Go laat spelen en dus gaan ze naar een Go-speelruimte waar Shindo zijn eerste match zal spelen tegen een iets oudere jongen die later zijn eeuwige rivaal zal worden, Akira Touya. Maar Shindo doet enkel wat Sai hem zegt en hoewel Shindo zelf nog nooit een Go-match heeft gezien, laat staan gespeeld, komt Akira Touya, de grote hoop van het Japanse Go, onder de indruk van Shindo’s capaciteiten.

Shindo zal meer en meer geboeid raken door de matchen die Sai speelt en zal ook zelf het Go-spel willen doorgronden. Hij zal al snel de Go-club van zijn school nieuw leven inblazen en met zijn nieuwe vrienden naar een tornooi gaan, waar hij alweer oog in oog komt te staan met Akira Touya, die echter de vloer met hem aanveegt omdat Shindo zelf wilt spelen en Sai geen kans geeft hem te helpen.

Hikaru no Go is een pure shonen manga. We volgen de levensloop van Shindo Hikaru die van “Sai’s puppy” evolueert naar een sterke Go-speler met eigen kwaliteiten en een eigen Go-speelstijl. Nadat hij Sai duidelijk maakt dat hij zelf wilt spelen begint hij als een volkomen nieuweling in de Go-club van zijn school, maar omdat hij ’s avonds telkens weer traint met de grootmeester Sai leert hij razendsnel en begint hij er telkens meer in te geloven dat hij zijn grote rivaal Akira Touya op eigen kracht zal kunnen verslaan. Al snel is Shindo sterk genoeg om mee te doen aan het insei-tornooi, een tornooi voor jongeren die professioneel Go-speler willen worden.

Hikaru no Go boeit de lezer als weinig andere manga’s. Alle minder belangrijke personages hebben hun eigen karaktertrekken die hen geliefd of juist erg gehaat maken bij de lezers en juist daarom is het spijtig dat we van sommige personages van in het begin van de serie nauwelijks nog iets horen. Maar dat is ook zo in het echte leven. Shindo evolueert van een luie, rumoerige jongen naar een gemotiveerde Go-speler die er alles aan doet om zijn doel te bereiken, en hierdoor zal zijn omgeving ook veranderingen ondergaan. Gewoon een pareltje van een manga die iedereen moet proberen. En de prachtige tekenstijl zal ook niemand afschrikken.