Hatsukoi Limited

Mangaka: Mizuki Kawashita
Uitgever: Kazé
Volumes Japans: 4

Het is nooit gemakkelijk om als mangaka te bevestigen na een succesvolle reeks. Mizuki Kawashita scoorde een leuk succesje met Ichigo 100% dat de puberende lezers maar liefst 19 volumes wist te bekoren. Kan ze bevestigen met Hatsukoi Limited?

Hatsukoi Limited is wederom een romantische shonen waarin de nodige sexy meisjes hun opwachting maken. Kawashita slaagt er als vrouw in te concurreren met haar mannelijke collega’s in het tekenen van wulpse boezems en opvliegende jurkjes. Waar Ichigo 100% echter een rechtlijnig verhaal is waarin één jongen omringd wordt door een harem meisjes, kiest ze voor een totaal andere aanpak in Hatsukoi Limited.

Kei, Koyoi, Rika, Nao en Ayumi zijn vijf adolescenten die de liefde ontdekken. Elk van deze meisjes heeft haar romantische perikelen waarmee ze in deze vierdelige manga geconfronteerd zal worden. De vijf zijn vriendinnen maar toch lopen hun verhalen vaak uit elkaar. Gedurende enkele hoofdstukken volgen we het ene meisje met haar problemen, om nadien een uitstap te maken met één van de andere personages. De verhaallijnen zijn soms met elkaar verweven maar kennen even vaak een onafhankelijk verloop.

Om Hatsukoi Limited samen te vatten zouden we dan ook vijf verschillende verhalen uit de doeken moeten doen. Ayumi bijvoorbeeld hoopt al haar hele leven dat een jongen haar de liefde verklaart. De dag dat een monstrueuze kolos dat ook doet is echter niet de dag waarop ze hoopte. Bovendien lijkt die oermens dan ook nog eens de broer te zijn van haar prins op het witte paard. Prins die op zijn beurt dan weer verliefd is op de prachtige buurvrouw van Ayumi die op haar beurt dan weer haar oog liet vallen op Ayumi’s broer. We houden het simpel.

Hatsukoi Limited onderscheidt zich door deze vijf verstrengelde verhalen van de massa romantische shonen op de markt en is met andere woorden zeker een manga om van naderbij te bekijken. Het mist een beetje de luchtige frisheid van Ichigo 100% maar biedt wederom een boeiend palet personages. Spijtig dat er weer wat vreemde broer/zussituaties de revue passeren maar dat zijn we ondertussen gewoon van onze Japanse medemens.

Hatsukoi Limited is een leuke romantische shonen die door zijn aparte aanpak niet al te veel in het vaarwater komt van diens voorganger Ichigo 100%. Kawashita biedt ons ook nu weer een aangenaam leesmoment.