Gunnm – Last Order

Mangaka: Yukito Kishiro
Volumes Frans: 5

Gunnm – Last Order is het vervolg op Gunnm. Zoals ik in mijn review over Gunnm reeds schreef kende Yukito Kishiro gezondheidsproblemen toen hij aan Gunnm bezig was en hij kon de serie niet op een degelijke manier beëindigen. Gunnm – Last Order moet dus een einde breien aan het unieke Gunnm universum.

Het verhaal begint bij Desty Nova die Gally weer tot leven wekt na de verschrikkelijke ontploffing die haar aan flarden reet op het einde van Gunnm. Hij heeft haar hersenen een beetje bewerkt met zijn geliefkoosde nanotechnologie en geeft haar het Imaginos Body dat het Berserker pantser moet vervangen en de perfectie benadert. Gally herleeft dus… sterker dan ooit.

Het eerste wat Gally echter ziet als ze uit een diepe slaap ontwaakt, is het lichaam van Desty Nova. Wie heeft hem vermoord en om welke reden? En op welke manier zal Desty Nova weer tot leven komen, want geen haar op haar hoofd dat eraan denkt te geloven dat het compleet gestoorde genie écht dood is.

Eindelijk herenigt Yukito Kishiro ons weer met Gally, één van de meest charismatische mangapersonages ooit. Ze is nog steeds dezelfde gebleven ondanks de lange pauze die Kishiro nam. Het is ook erg sterk hoe we flash backs te zien krijgen over een kleine Gally, nog voor ze op Mars met de Panzer Kunst in aanraking kwam. Panzer Kunst die haar tot de vechtster zou maken zoals we haar nu kennen. Kishiro heeft ook nog een heleboel vragen die hij kan beantwoorden in Gunnm – Last Order, en hij lanceert er al onmiddellijk enkele nieuwe in de eerste volumes. Het Gunnm universum is zodanig rijk en gedetailleerd dat we ons aan een mooi scenario mogen blijven verwachten.

Is Gunnm – Last Order nu een waardige opvolger van de eerste Gunnm reeks? Ik ben geneigd hier positief op te antwoorden. Het is haast onmogelijk Gunnm te overtreffen, en ik kan al onmiddellijk erbij vertellen dat Kishiro hier niet in slaagt, maar toch denk ik wel dat de meeste lezers met plezier Gally, Zalem en het stort zullen herontdekken. En is dat niet het voornaamste? Met plezier een manga vastnemen en erin beginnen te lezen?

Wat zijn dan de minpunten, als GLO de eerste reeks niet overtreft? Eerst en vooral kom ik dan terecht bij de personages. Eén van de sterkste punten uit Gunnm waren de sterke, prachtig uitgewerkte karakters die de plot bevolkten: Gally zelf, Ido, Yugo, Yashugan,… In Gunnm – Last Order heb je nog wel Gally en Desty Nova maar de nieuwe personages die Kishiro introduceert halen bijlange niet het niveau als je hen vergelijkt met de eerder vermeldde. Misschien komt dit nog, maar bij Gunnm grepen de personages je na volume één al bij de keel, en hier laat dit echt wel op zich wachten, wat niet veel goeds in het vooruitzicht stelt. Een ander minpunt is het scenario dat maar traag op gang komt. Er gebeurt gewoon te weinig en Kishiro laat slechts met mondjesmaat antwoorden en interessante gegevens los op zijn lezers.

Gunnm – Last Order is een cyberpunkreeks die me aangenaam leesplezier bezorgde. Het zal misschien niet de cultstatus bereiken die Gunnm wel haalde, maar het blijft een sterke manga in een beklijvend universum. De lezers van Gunnm moeten dit vervolg dus zeker kopen, de nieuwkomers beginnen best bij de eerste reeks om zo helemaal verkocht te raken aan de bevallige Gally.