GTO Shonan 14 Days

Mangaka: Toru Fujisawa
Uitgever: Pika
Volumes Japans: 9

Toru Fujisawa kende een enorm succes met GTO in Frankrijk maar nadien had hij het moeilijk om een deftige reeks van de grond te krijgen. Telkens weer begon hij aan iets nieuws maar moest hij vaststellen dat het Onizuka niet kon doen vergeten bij zijn fans. En wat doe je dan? Je grijpt terug naar de succesformule, en bij Fujisawa is die succesformule de geschifte gozer met het hart op de juiste plaats: Eikichi Onizuka.

GTO Shonan 14 Days vertelt het verhaal van Onizuka tijdens de twee weken dat hij even ‘uit beeld verdween’. Nadat hij werd neergeschoten door Teshigawara werd hij opgenomen in het ziekenhuis maar al snel nam hij daar de benen. En ging hij op avontuur. In zijn geboortestreek. Maar ook daar komt hij terecht in een wespennest.

Al snel komt hij in contact met een wulpse jongedame die een opvangtehuis runt voor moeilijke tieners. Onizuka ziet het wel zitten om de welgevormde jongedame een handje toe te steken, maar de tieners moeten niet weten van een leraar die hen de les komt spellen. Ze spannen een complot om Onizuka buiten te kegelen. En daarin gaan ze ver. Erg ver. Maar Onizuka zou geen great teacher zijn als hij ook deze jongeren niet op het rechte pad zou trachten te brengen. En jawel, zo komen we weer naadloos terecht in hetzelfde schuitje als de originele serie.

Shonan 14 Days ligt dan ook volledig in het verlengde van GTO. Alleen werkt Onizuka nu even niet op school maar in een opvangtehuis. Die nuance zorgt echter voor weinig verandering in het stramien van de serie. Onizuka zal één voor één de leerlingen voor zich winnen door zijn onorthodoxe aanpak. Ook al zijn er hardleerse types bij!

Na GTO kregen we tig gelijkaardige reeksen voorgeschoteld (Professeur Eiji, Hammer Session,…). Sommige van die reeksen stelden teleur, anderen wisten te overtuigen. Soms hanteerden ze een gelijkaardige aanpak, anderen gooiden het dan weer over een andere boeg qua doelpubliek en genre. Maar als je dan deze GTO Shonan 14 Days onder ogen krijgt, kom je toch tot de vaststelling dat het origineel zijn naam nog steeds waardig draagt. Deze serie wijkt misschien té weinig af van het origineel, maar GTO ligt al zo ver in ons geheugen dat dit niet stoort. Onizuka blijft als hoofdpersonage begeesteren. En Fujisawa slaagt er dan toch weer in voor deze vervolgserie zijn niveau op te krikken zodat ze een waardige opvolger vormt van GTO. Fans van de originele serie zullen hiervan smullen! Nieuwkomers beginnen misschien beter bij GTO om alle ‘finesses’ van Onizuka te vatten.