Gourmet Solitaire (Le)

Mangaka: Jiro Taniguchi / Masayuki Kusumi
Uitgever: Casterman

De strips van Jiro Taniguchi die hier telkens weer opnieuw erg gesmaakt worden op de Heuvel worden in Frankrijk zowat verdeeld tussen de Sakka collectie van Casterman en de Made In collectie van Kana. Deze Gourmet Solitaire verscheen in het najaar van 2005 bij Sakka en wordt nu eindelijk gereviewed op Mangaheuvel.

Zoals gezegd wordt het oeuvre van Taniguchi hier erg gesmaakt op de Heuvel en deze Gourmet Solitaire werkt vanwege zijn thema nog eens extra op onze smaakpapillen. Of het ook kwalitatief even sterk uit de hoek komt als kleppers zoals Journal de mon Père of Quartier Lointain weten we binnen een halve pagina tekst.

Inogashira is het hoofdpersonage in dit one-shot en hij is ook het enige personage dat we volgen. Zijn werk bestaat uit de import van modeartikelen en hij doorkruist gans Japan om zijn koopwaar aan de detailhandel aan te bieden. Op zijn weg snakt hij vaak naar iets lekkers en dan maakt hij een kleine stop om te gaan smullen.

Le Gourmet Solitaire bestaat uit 18 niet bijster lange hoofdstukken waarin Inogashira telkens een stop maakt bij een restaurant of een andere eetgelegenheid om zijn honger te stillen of weer op krachten te komen. Meestal degusteert hij er een plaatselijke schotel en herinnert hij zich hoe hij in het verleden reeds in aanraking kwam met bepaalde ingrediënten of toestanden die hij in het restaurant beleeft. Vermits hij zich vaak verplaatst leren we de delicatessen van elke streek beter kennen.

Le Gourmet Solitaire kan je een beetje vergelijken met L’homme qui marche van Taniguchi dat ook werd uitgegeven bij Casterman. We volgen een enkel persoon en beleven mee hoe hij zijn dagdagelijkse beslommeringen ervaart. Met in het achterhoofd dat hier alles in het teken staat van eten. Slechts zelden komen we iets meer te weten over Inogashira’s persoonlijke leven. Enkel zijn voorkeur qua eten wordt naar voren geschoven.

De lezer ervaart Gourmet Solitaire dan ook niet volledig op dezelfde manier als Homme qui marche dat veel rustieker is. Gourmet Solitaire vergt een zekere inspanning van de lezer omdat deze zich moet onderdompelen in tonnen tekst over typisch Japanse delicatessen of maaltijden. Waar Homme qui marche enorm universeel is, zal Gourmet Solitaire net een heel beperkt publiek aanspreken.

De tekeningen in Gourmet Solitaire zijn dus van Jiro Taniguchi die scenaristisch wordt bijgestaan door Masayuki Kusumi. De manga richt zich op een publiek dat enerzijds geboeid is door de Japanse cultuur en anderzijds ook interesse vertoont in koken en eten. Bovendien moet je reeds een zekere voorkennis hebben van de (Japanse) keuken want verwacht je niet aan recepten of veel bijkomende uitleg. Je wordt als lezer – zeker als Westerse lezer – toch ietwat aan je lot overgelaten wat betreft de ingrediënten, de bereidingen en de recepten. Daardoor verliest Gourmet Solitaire veel van z’n charme.

Gourmet Solitaire probeert je onder te dompelen in de typische, rustgevende Taniguchi sfeer maar slaagt daar slechts gedeeltelijk in door het heel specifieke thema. Ben je bekend met de Japanse keuken of wil je je er net in onderdompelen, dan is Gourmet Solitaire een aanrader. Voor de anderen zijn er interessantere en gewoonweg ook betere Taniguchi manga.