Golden Wind

Mangaka: Hirohiko Araki
Volumes Japans: 17

Jojo’s Bizarre Adventure heeft een moeilijke geschiedenis achter de rug in Frankrijk. De reeks kende z’n debuut bij de ondertussen stopgezette mangacollectie van J’ai Lu, en nooit eerder waren er zoveel geruchten dat een reeks zou stopgezet worden als bij Jojo’s Bizarre Adventure. Na een tiental deeltjes staken de eerste geruchten de kop op, maar uiteindelijk zou J’ai Lu het toch 46 volumes en vier volledige seizoenen van de reeks volhouden. De uitgeverij deed zelfs een mooie geste door de laatste hoofdstukken van seizoen 4 – die eigenlijk in volume 47 staan – toch nog toe te voegen aan volume 46 waardoor de fans van de reeks een mooi einde konden lezen.

Het einde van Jojo’s avontuur in Frankrijk was echter nog niet afgelopen. Tonkam was de reddende engel die de reeks hernam en aankondigde dat het gewoon verder zou gaan waar J’ai Lu de reeks stopzette, met volume 47 dus, oftewel het begin van het vijfde seizoen: Golden Wind. En het is onder die naam dat de reeks aan een tweede leven begon bij Tonkam. Ik ben benieuwd of het deze keer de koper zal kunnen overtuigen de reeks te volgen…

Ik gaf de reeks alvast een kans. Maar zou ik wel kunnen inpikken na 4 eerdere seizoenen gemist te hebben? De fans vinden alvast van wel want alle seizoenen zouden onafhankelijk van elkaar gelezen kunnen worden. Ik was benieuwd!

Het verhaal begint met een klein opdondertje dat in Italië is om een opdracht uit te voeren van ene Jotaro. Hij moet een stukje huid van Haruno Shiobana bemachtigen. Om mij volledig uit m’n lood te halen gaat die Haruno Shiobana al na enkele pagina’s door het leven als Giorno Giovana. Die Jotaro kerel had immers geen rekening gehouden met de Italiaanse transcriptie. Domoor! Blijkt dat Giorno de zoon is van Dio, de ultieme slechterik uit eerdere Jojo-seizoenen. Bovendien vechten alle protagonisten met vreemde krachten die ze ‘stands’ noemen. Actie, spanning, avontuur en mysterie, dit volume heeft het allemaal!

Dit eerste volume is slechts een luttele 130 pagina’s dik. Dit komt natuurlijk door de beslissing van J’ai Lu om reeds enkele hoofdstukken uit dit volume te publiceren in hun laatste 46ste volume. Daardoor is het voor de leek echter des te moeilijker om in het verhaal te geraken. Net wanneer je je begint aan te passen aan het universum is het boekje uit.

Gelukkig voorziet Tonkam achteraan dit eerste volume een mooi aantal bonuspagina’s voor de beginnende Jojo-lezer. Een samenvatting van de vier eerste seizoenen, met een overzicht van de belangrijkste personages en hun onderlinge relaties. En dit is toch echt wel nodig om wegwijs te raken in dit eerste volume en om bepaalde beweegredenen te begrijpen. Onafhankelijke seizoenen, mogen de fans dan wel beweren, maar dan toch met veel elementen, personages en intriges die doorlopen of nodig zijn om de subtiliteiten te vatten.

Dit dunne, eerste volume van Golden Wind is niet voldoende om een zicht te krijgen op de kwaliteiten van de reeks. Het is alvast niet ideaal om als leek mee te beginnen. De eerste seizoenen verschenen bij J’ai Lu zijn echter nog moeilijk te vinden, en bovendien zeggen diezelfde fans dan weer dat de eerste twee seizoenen toch niet je dat zijn om de mensen mee te overtuigen. Moeilijke mensen die Jojo-fans!

Jojo’s Bizarre Adventure zal best wel kwaliteiten hebben, en daarvan wordt reeds een tipje van de sluier gelicht in dit eerste volume van Golden Wind – maar het valt me moeilijk om Golden Wind als stand alone reeks aan te raden. Daarvoor miste ik toch teveel achtergrond in dit eerste volume. Misschien lukt het beter als ik zou doorzetten en de volgende nummers zou aanschaffen, maar heb je dat er dan voor over? Dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken…