Girl Friends

Mangaka: Milk Morinaga
Uitgever: Taifu
Volumes Japans: 5

Yaoi manga beginnen stilaan voet aan grond te krijgen op Franse bodem. De fangirls krijgen eindelijk waar ze al al die jaren om schreeuwen. Yuri manga blijven vooralsnog erg afwezig. Er was Asuka die Ebine Yamaji lanceerde maar nadien was het de grote leegte. Tot Taifu zich waagde aan het hier besproken Girl Friends van Milk Morinaga – die je trouwens niet mag verwarren met het bij Akata/Delcourt uitgegeven Girlfriend.

Mariko is een schuchtere leerlinge. Tijdens de pauzes zit ze vaak alleen met de neus in de boeken te lezen of te studeren. Ze haalt goede punten maar vriendschappen smeden ligt haar minder. Tot Akiko toenadering zoekt. Akiko bruist van de energie en is een vlotte, spontane meid. Akiko zal van Mariko een modern meisje maken door haar de geneugten van kappers, kleren en schmink te leren. Mariko zal openbloeien en haar pas aangeleerde sociale vaardigheden zullen haar helpen om nog meer vriendinnen te maken. Maar toch blijft de band met Akiko speciaal…

Mariko zal zich langzaam maar zeker verward voelen door haar intense gevoelens voor Akiko. Een vriendje interesseert haar niet, maar haar interesse in Akiko lijkt onbegrensd te zijn.

Girl Friends is zowat de eerste echte mainstream yuri die ik lees. De werken van Ebine Yamaji worden toch eerder bestempeld als auteursmanga. Deze introductie tot het lossere yuriwerk viel alvast erg goed mee. Taifu koos een goede manga uit om hun collectie uit de grond te stampen. De tekenstijl is vlot en aangenaam, de personages zijn warm en toegankelijk en het scenario zal een erg breed publiek bekoren.

Waar yaoi titels me toch in de eerste plaats de pure fangirls lijken aan te spreken die kicken op het genre zie ik deze Girl Friends toch een redelijk breed publiek overtuigen van zijn kwaliteiten. Onverwachte meevaller!