Gente

Mangaka: Natsume Ono
Volumes Japans: 3

Natsume Ono kennen we al van het op Mangaheuvel reeds besproken Ristorante Paradiso. De mangaka raakte blijkbaar erg gehecht aan de personages van dit one-shot want met Gente grijpt ze terug naar de setting van het restaurant Casetta dell’orso te Rome.

Gente is geen vervolg op Ristorante Paradiso, maar wel een soort prequel. Het verhaal begint wanneer Lorenzo op zoek gaat naar personeel om het restaurant Casetta dell’ orso op te starten. We maken opnieuw kennis met enkele oude bekenden uit Ristorante Paradiso. Gente vertelt in hoofdstukken van een dertigtal pagina’s een verhaal rond één van de personages. De rode draad is de opstart van het restaurant maar Gente is voor de rest een aaneensluiting van losse belevenissen van de gekende personages.

Het leven van de personages wordt uitgediept in Gente en dat is tegelijkertijd het pluspunt en het minpunt aan de manga. Het is leuk dat we meer te weten komen over personages waar we ons vanaf Ristorante Paradiso al aan gehecht hebben, maar het is tevens spijtig dat er niet meer van een rode draad te bespeuren valt. Gente gebruikt de omgekeerde tactiek van Ristorante Paradiso. In ‘Rispara’ (zoals de Japanners het afkorten) heb je het unieke verhaal van Nicoletta waartegen een waaier aan boeiende personages zich ontwikkelen, terwijl je in Gente het omgekeerde hebt. Personages ontwikkelen zich tegenover een flinterdunne verhaallijn. Persoonlijk verkies ik dan toch het mooie geheel van Rispara dan de opeenvolging van anekdotes uit Gente.

Natsume Ono levert hier weer een fraai werkje af. Net zoals Rispara kabbelt ook Gente rustig voort. De manga’s van Ono kan je vergelijken met de kleine maar fijne geneugten van het leven waarover ze ook telkens weer gaan. Je smeedt een band met personages die je goed leert kennen via hun relaties, familie, zorgen en momenten van geluk.

De tekenstijl van Ono is nog altijd even fraai. Haar eenvoudige, maar intrigerende tekeningen passen perfect bij de verhalen die ze vertelt.

Gente vormt een aangename lectuur maar ik raad sowieso aan te beginnen met Ristorante Paradiso dat ik toch een meer aangrijpender manga vond.