Gantz

Mangaka: Hiroya Oku
Volumes Frans: 9
Volumes Japans: 15

De mangaka van Gantz, Hiroya Oku, kennen we nog van Zero One, een driedelige serie die eerder al bij Génération Comics verscheen. Hiroya Oku is van een nieuwe generatie mangaka die veel tekenwerk aan de computer overlaat. Bij Gantz geeft dit soms een wat koude, onpersoonlijke stijl wat erg goed bij het verhaal past.

Keï Kurono is een doodgewone jongen. Absoluut geen held, misschien wel een beetje de anti-held. Toch zal hij het hoofdpersonage worden van deze manga. Het verhaal begint wanneer Keï samen met een jeugdvriend een dronken man probeert te redden van een aanstormende trein. De jongens zullen echter niet in hun reddingsoperatie slagen en worden zelfs op een wel erg plastische wijze overreden door de trein.

Het zou natuurlijk een beetje sterk zijn mocht de manga al na enkele pagina’s zijn hoofdpersonage kwijt zijn. Keï ontwaakt echter in een kamer, helemaal afgesloten van de buitenwereld. Nog een paar mensen zijn ook net voor ze stierven hier naartoe getransporteerd en samen speculeren ze over wat er nu net gebeurd is. Ze vermoeden dat ze in een soort reality tv-show terecht zijn gekomen en dat ze helemaal niet gestorven zijn maar dat het allemaal opgezet spel is. Een mysterieuze bal “Gantz” legt hen dan uit wat er nog allemaal te gebeuren staat…

Gantz is een actiemanga die zich duidelijk richt op de mannelijke lezer. Weinig meisjes zullen het interessant vinden om de wel erg rondborstige vrouwelijke personages de helft van de tijd naakt te zien rondlopen. De mannelijke lezer, en alle mannelijke personages, hebben hier echter veel minder problemen mee. Ook het bloed vloeit langs zowat alle mogelijke kanten en het geweld is dan ook alom tegenwoordig.

Toch biedt het scenario meer dan alleen maar sex en geweld. De plot wordt slechts traag ontrafeld en biedt ons spannend en aangenaam leesvoer. De lezer wordt geconfronteerd met vele mysteries en telkens er een ontsluierd wordt is er wel een volgend dat zich voordoet. Wat is er gebeurd met de personages die stierven en in het spel van Gantz worden heropgevist? Waarom spelen ze het spel? Wat gebeurt er als ze terug in de echte wereld komen? Het is moeilijk hier veel vragen te doen rijzen vermits ze immers allemaal spoilers zouden bevatten. Het scenario houdt de lezer echt in de ban en eenmaal het boekje uit snak je al snel naar het volgende.

Gantz is echt puur leesplezier voor het mannelijk publiek waartoe de manga zich richt. De actie, het futuristische aspect van de manga, de aantrekkelijk getekende vrouwelijke personages, de humor van de bol Gantz, het afstandelijke van het merendeel van de personages,… Alles loopt ook perfect in elkaar. Bij Zero One was Hiroya Oku duidelijk nog wat zaken aan het testen en zocht hij nog naar zijn genre, maar bij Gantz heeft hij duidelijk door waar hij naartoe wilt. De ontbolstering van een talent in het actiegenre.