Frères du Japon

Mangaka: Taiyô Matsumoto

Frères du Japon is een bundel kortverhalen van de undergroundmangaka bij uitstek, Taiyo Matsumoto. Eerder al verscheen bij Tonkam het driedelige Amer Beton en ook reeds verschenen is een andere bundel kortverhalen: Printemps Bleu. Tonkam maakte trouwens de ietwat bizarre keuze eerst Frères du Japon uit te brengen en dan pas Printemps Bleu ook al is dit niet de chronologische volgorde. In Japan zag Printemps Bleu als eerste het daglicht. Waarschijnlijk achtte Tonkam Frères du Japon iets toegankelijker voor het grote publiek.

Frères du Japon bevat negen verhaaltjes die de lezer een ongemakkelijk gevoel moeten geven. Het is een kritiek op de hedendaagse maatschappij en in deze bundel draait het vooral om de dood en de liefde.

De eerste drie verhaaltjes die een cyclus vormen geven het relaas van telkens een ander hoofdpersonage die we volgen gedurende één dag. Een doodnormale dag in het leven van een persoon die dan moet doorgaan voor een doorsnee Japanner. We volgen eerst een jongen geobsedeerd door zijn fiets, in het tweede verhaal gaat het om een klein jongetje dat een passie heeft voor de dood en het derde verhaal is dat van een oude man die terugkijkt op zijn leven.

In [Love²] Monkey Show gaat het om kleine sketches die telkens een boodschap met zich meedragen. Met Duel voert Matsumoto ons mee naar de middeleeuwen waar twee ridders een duel uitvechten. Gon Gon is dan weer het verhaal van een motorijdende gorilla die het moet opnemen tegen een motorijdende beer.

De laatste drie verhaaltjes zijn de langste en hebben de meest ontwikkelde verhaallijn. In Amis du Japon volgen we een man die met een pop praat als ware het zijn Godin. Hij is op zoek naar de leegte. De boodschap dat we een leeg bestaan leiden komt dan ook vaak terug in deze bundel.

In het titelverhaal draait het allemaal rond Frère Lune en Frère Etoile die een put graven om zo naar de andere kant van de aarde te gaan. Af en toe vinden we hier zelfs wat begrijpbare humor in.

Het laatste verhaal, Famille japonaise, is het verhaal van een kleine groep yakuza’s, de Japanse maffia, die moeite hebben het hoofd boven water te houden. We kunnen hun problemen ook extrapoleren naar onze huidige maatschappij.

Frères du Japon is een manga die doet nadenken. Het is voor mensen die iets meer willen dan ontspanning, het is voor mensen die zelf hun eigen boodschap willen terugvinden bij de lectuur. Mensen die deze kortverhalen gewoon even lezen zullen natuurlijk wel hier en daar een boodschap zien bij een verhaal of zelfs bij een enkele tekstballon, maar zullen toch veel missen. Je moet je echt in de lectuur onderdompelen. En uit eigen ervaring weet ik dat dat niet altijd even snel gebeurt. Zeker niet als je soms echt de indruk hebt dat Matsumoto bezig is aan een persoonlijke trip. Dieren op moto’s? Een bloem met een hondenkop? Vrouw zwanger van een aap? Om maar te zeggen dat wel iedereen er zijn eigen waarheid in kan vinden als je de moeite doet te zoeken.

Veel mensen zullen dit niet smaken. Ik maak deel uit van die groep. De tekenstijl is echt underground en de algemene sfeer die een manga van Matsumoto uitstraalt is niet echt aangenaam te noemen. Sta je open voor dergelijke onderwerpen dan moet je dit echt eens proberen want het is wel erg sterk in het genre.