Erased

Mangaka: Kei Sanbe
Uitgever: Ki-oon
Volumes Frans: 6

Kei Sanbe is de mangaka van Testarotho, Kamiyadori en Ile de Hozuki. In het hier besproken Erased (Boku Dake ga Inai Machi in het Japans) volgen we Satoru die een carrière als mangaka nastreeft. Al te vaak krijgt hij echter de kritiek dat zijn personages te oppervlakkig zijn, dat hij niet diep genoeg graaft in de psyche en dat hij de lezers niet zal kunnen laten meeleven met de personages. En dat is nu net wat ik in de manga van Kei Sanbe ook het zwakke punt vind! Toeval of heeft Sanbe deze kritiek ook al eens in het echt van zijn uitgever gekregen? Slaagt Erased er wel in sterk uitgewerkte personages neer te zetten of is de manga in hetzelfde bedje ziek als zijn voorgangers?

Zoals gezegd is Satoru een aspirant mangaka die na zijn uren als pizzaverdeler zijn best doet om te slagen als mangaka. Hij is erg in zichzelf gekeerd en valt niet echt op. Hij is eerder van het observerende type. En dat is ook waar zijn sterkte ligt, want op een of andere manier “ziet” Satoru anomalieën in de tijd die hem in staat stellen rampen te voorkomen. Nadat hij dankzij dergelijke anomalie een kleuter heeft gered van een gewisse dood belandt hij zelf in het ziekenhuis. Het is door de klap op zijn hoofd dat allerlei herinneringen uit zijn jeugd ineens weer naar boven komen…

Satoru’s jeugd werd gekenmerkt door een traumatiserende gebeurtenis wanneer enkele van zijn klasgenootjes ontvoerd en vermoord werden. Nog steeds draagt hij de littekens van deze ervaring met zich mee. De dader werd al snel gevat, maar Satoru blijft met vraagtekens achter. Een nieuwe anomalie in de tijd rakelt de oude zaak weer op en Satoru wordt zodanig geraakt dat hij terugreist in de tijd. Naar dat ene dramatische jaar waarin de ontvoeringen plaatsvonden. Kan hij met de kennis die hij heeft opgedaan de gebeurtenissen voorkomen? En slaagt hij erin het tragische voorval in het heden teniet te doen door zijn acties in het verleden? Wat volgt is een erg sterke manga die switcht tussen twee tijdperken.

Erased weet de lezer te boeien. De personages die Kei Sanbe hier neerzet beklijven wel, in tegenstelling tot die van hoofdpersonage Satoru. Het verhaal zit goed in elkaar en je wordt als lezer meegezogen in de gebeurtenissen en de unieke gave van Satoru. Veruit het beste werk dat ik van Kei Sanbe gelezen heb!