Dr. Slump – Ultimate Edition

Mangaka: Akira Toriyama
Volumes Frans: 11
Volumes Japans: 15

Akira Toriyama kennen we natuurlijk allemaal van Dragonball. Deze serie zorgde zonder enige twijfel voor dé doorbraak van manga en anime in het westen. Akira Toriyama was echter al voor de start van Dragonball een ‘grote meneer’ in thuisland Japan. En die populariteit had hij te danken aan het hilarische Dr. Slump. Glénat France had het sublieme idee de manga opnieuw onder de aandacht te brengen via een Ultimate Edition, volledig overgenomen van de Japanse “kanzenban” editie.

Dr. Slump is nog steeds het verhaal van het robotmeisje Aralé die ontsproten is aan het brein van de geniale Dr. Slump, alias van Senbei Norimaki. Met haar onmenselijke kracht en haar naïeve levensopvattingen zet ze het ganse dorpje telkens weer volledig op z’n kop (letterlijk en figuurlijk). Iets meer informatie over het verhaal vind je in de recensie van de gewone uitgave van Dr. Slump elders op de site.

Ik lag niet echt wakker van deze perfect edition. Is de gag tekenstijl die Toriyama hier hanteert wel gediend met een grotere uitgave en kleurenpagina’s, dacht ik. Toch besloot ik tijdens een moment van zwakte dat ik dergelijk mooi afgewerkt product niet links kon laten liggen.

En vanaf de eerste pagina’s lig je als lezer alweer in een deuk van de enorm sterke start die deze reeks kent. De gags volgen elkaar op aan sneltempo en Toriyama haalt alles uit de kast om de lezer te doen rollen van het lachen. Dit helse tempo houdt hij natuurlijk niet vol, maar die start alleen al maakt van Dr. Slump een klassieker.

De serie heeft echter wel wat nadelen. Het wordt soms wat repetitief en té absurd. De pipi/kaka-humor zal sommige lezers ook wegjagen. En de iets dikkere volumes zijn ook eerder een nadeel. Dr. Slump is een manga waarvan je het meest geniet als je met mate leest. Enkele hoofdstukken en dan het boekje wegleggen om nadien weer des te meer te genieten.

Dr. Slump is een manga die ondertussen alweer dertig jaar oud is! Zowaar bijna even oud als ondergetekende. Het is ook duidelijk dat de manga een kind is van de jaren tachtig toen sigaretten nog koel waren in plaats van met de vinger gewezen kankerstokjes. Toch doet de manga nergens gedateerd aan. Of is dat omdat ik nostalgisch ben? Toriyama’s eerste boreling blijft na al die jaren op de lachspieren werken.

Dr. Slump is een manga die je zeker moet geprobeerd hebben. De uitgave is prachtig en is volledig vergelijkbaar met de in het Nederlands verschijnende Ultimate Edition van Dragonball. Een pronkstuk, met andere woorden. Of je de reeks ook volledig zal volgen, valt echter af te wachten. Misschien heb je na enkele volumes wel het idee dat je alles gezien hebt en aangezien de manga niet echt vervolgt kan je gerust na enkele volumes stoppen, maar dan heb je alvast al enkele volumes hard zitten lachen.