Doubt

Mangaka: Yoshiki Tonogai
Volumes Frans: 4

Kana blijft ons in 2011 verblijden met sterke, nieuwe reeksen. Het hier besproken Doubt heeft alles om het ook bij ons te maken. Een moderne tekenstijl, een aangename pagina-indeling, een intrigerende cover, een interessante pitch en zelfs een catchy Engelse titel. Als nu ook het scenario overeind blijft dan kan het niet mislopen!

Een wolf infiltreerde een groep konijnen. Elke nacht nam hij weer even zijn eigen gedaante aan en doodde hij één van de konijntjes. De konijntjes wisten niet wat er gebeurde en besloten dat ze een plan moesten smeden om niet allemaal doodgebeten te worden… Doubt volgt hetzelfde principe van dit in Japan immens populaire rollenspel.

Vijf vrienden die elkaar kennen via het spel Rabbit Doubt hebben afgesproken elkaar voor het eerst in real life te ontmoeten. Eerder toevallig worden ze vervoegd door een vriendin van één van de spelers. Ze hebben een leuke tijd tot ze plotseling wakker worden in een verlaten psychiatrische instelling. Al snel doen ze een gruwelijke ontdekking… Eén van hen werd aan de muur genageld. Rabbit Doubt wordt plotseling levensecht gespeeld. Met een dodelijke afloop.

Wie bracht hen hier? En waarom? Waarvoor dient de vreemde barcode die bij hen allemaal werd aangebracht? Wie is de volgende die het onderspit moet delven? En vooral… Wie onder hen is de wolf? Dat zijn de vragen die de hoofdpersonages bezighouden. Dat zijn de vragen die zullen beslissen over leven en dood. Rabbit Doubt has just begun. Real life style!

Doubt blijkt al snel sterk uit de hoek te komen. Het eerste hoofdstuk wordt nog gebruikt om de personages te introduceren maar nadien volgen de gebeurtenissen elkaar in sneltempo op. De omweggetjes die gevolgd worden om de spanning te verhogen halen nooit het ritme uit het verhaal en doen waarvoor ze tussengelast werden. Voor de rest blijf je als lezer zoeken naar wie de wolf zou kunnen zijn. En wat de achterliggende reden is van dit hele Rabbit Doubt gebeuren.

Met slechts vier volumes is Doubt een erg korte reeks. Daarmee komt Kana tegemoet aan het verzoek van de mangafans om niet enkel langdurige mangareeksen uit te geven. Doubt biedt de lezer intens leesplezier en zal een breed publiek weten te overtuigen van haar kwaliteiten.