De Tedere Jaren

Mangaka: Jiro Taniguchi / Hiromi Kawakami
Uitgever: Casterman

Lang was ik jaloers op de uitgebreide keuze aan Taniguchi titels die de Franse mangalezer voorgeschoteld kreeg. Maar stilaan hebben we ook in het Nederlands een mooi aantal Taniguchi manga. En dat kunnen we natuurlijk enkel toejuichen. Jiro Taniguchi levert immers pareltje na pareltje af.

De Tedere Jaren vertelt het verhaal van Tsukiko, een 38-jarige vrouw die een ietwat eenzaam bestaan leidt. Op een avond spreekt een oude man haar aan in het bistrootje waar ze vaak iets eet. Tsukiko herkent hem vaag omdat ze al eerder naast de man heeft gezeten maar wanneer hij zich voorstelt als haar oude leerkracht Japans, dan begint de puzzel langzaam maar zeker in elkaar te vallen.

Tsukiko en haar meester – zoals ze hem vanaf dan zal noemen – zullen elkaar op willekeurige momenten ontmoeten. Vaak in etablissementen waar ze iets eten of drinken. Ze delen dezelfde ietwat bizarre smaak in eten en beginnen zich langzaam verbonden met elkaar te voelen. Stilaan groeit er een vorm van genegenheid, zelfs affectie, tussen hen. En wie weet wat nog meer… want beiden zijn het eenzame mensen die niemand anders hebben om op terug te vallen.

Taniguchi herwerkt de roman van Hiromi Kawakami tot strip in deze Tedere Jaren. Hij doet dit in zijn eigen typische stijl die we kennen uit eerder werk. Ook deze strip straalt weer een zekere weemoed, nostalgie, tristesse uit, maar nooit zonder hoop, zonder straaltje zonneschijn. Hij gebruikt hier eveneens het doelloos door de straten dolen om de niet geplande ontmoetingen tussen Tsukiko en haar vroegere meester te laten plaatsvinden. Iets wat enkel Taniguchi op dergelijke prachtige manier kan neerzetten.

Taniguchi heeft echter toegankelijker werk geschreven. De twee hoofdpersonages zijn wat vreemd, wat moeilijk te doorgronden, stralen niet direct de warmte uit waardoor we als lezer gehecht aan hen raken. Het is pas door hun telkens weer ontroerende ontmoetingen dat we hen beter leren kennen, dat we hun zullen gaan appreciëren, dat we hen als vrienden zullen omarmen.

De Tedere Jaren is een typische Taniguchi manga die in het verlengde ligt van zijn eerder werk. Deze manga lijkt me echter niet de ideale kennismaking met Taniguchi. Heb je nog nooit iets van Taniguchi gelezen, begin dan met iets als Herinneringen. Als je Taniguchi’s oeuvre wel reeds kent dan zal je ook deze Tedere Jaren omarmen en liefhebben.