Cours, Bong-gu!

Mangaka: Byun Byung Jun

De manhwa – oftewel de Koreaanse strip – heeft het moeilijk in Frankrijk. Vele stripwinkels weigeren gewoon de strips uit te stallen als ze horen dat ze uit Korea komen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de aggressieve “wij smijten gewoon álles op de markt en zien wel wat ervan komt”-politiek van uitgeverij Tokebi. Veel van hun manhwas blijken ook flauwe afkooksels te zijn van wat er gebeurt bij hun grote broer, de manga. Ik vroeg me langzaamaan af of de manhwa ook een eigen gezicht had…

Kana is vooral gekend om hun resem populaire shonen manga, maar sinds enige tijd hebben ze ook hun prestigieuze “Made In” collectie. Begonnen als een Made in Japan collectie breidt deze collectie zich langzaam uit met strips uit andere Aziatische landen. Logischerwijs zochten ze hun heil eerst in Korea. Komt dat wel goed, dacht ik nog. En jawel, het is goed gekomen!

“Cours, Bong-gu!” is een manhwa van de welklinkende naam Byun Byung Jun. De man verblijdde ons landje begin 2006 voor een signeersessie en wordt een grote toekomst toegedicht in zijn land van herkomst, maar ook in Japan waar hij een talentenjacht won bij Shogakukan.

Het kleine jongetje Bong-gu komt met zijn moeder aan in het grote Seoul. Ze komen er zijn vader bezoeken die een tijd terug naar de stad trok om er werk te zoeken. In Seoul komen Bong-gu en z’n mama in contact met een meisje van Bong-gu’s leeftijd, en haar grootvader.

“Cours, Bong-gu!” is een manhwa die niet te vergelijken valt met wat we voorgeschoteld krijgen uit de Tokebi-stal. Hier geen fantasy/actie shonen maar een realistisch, poëtisch verhaal. De melancholie die het verhaal uitstraalt geeft je echter niet echt een triest gevoel, de manhwa baadt eerder in een hoopvolle, warme sfeer – ondanks de teneur van het verhaal over geldproblemen, verdwenen ouders en het harde leven in de stad.

De tekenstijl van de manhwaga verbaast en maakt duidelijk dat de Koreaanse strip wél dat eigen gezicht heeft waarnaar ik op zoek was. Het verhaal is afwisselend in grijs/wit en in kleur naargelang wat er wordt neergeschreven. Schitterend idee dat ook voldoende sterk is uitgewerkt. Het realistische van Bong-gu’s moeder is ook prachtig verwerkt met het meer karikaturale van het jongetje zelf.

Het basisidee van “Cours, Bong-gu!” is hard: vader gaat om geld te verdienen naar de stad maar mislukt daar wezenlijk. Maar toch is dit geen depressieve lectuur. De personages helpen elkaar weer recht waar nodig, en de manhwa blijft zodanig poëtisch en luchtig dat het je niet achterlaat met een kater.

Deze manhwa maakt duidelijk dat er talent zit in Korea en de leeftijd van manhwaga Byun Byung Jun kan betekenen dat de Koreaanse strip nog moet werken aan een eigen identiteit en dat ze nog volop in ontwikkeling zit. In elk geval zorgt Kana hier voor een goede vangst en verbreden ze hun “Made In” collectie met een ongekende naam die echter het nodige talent in huis heeft om niet te misstaan tussen de andere, grotere namen uit deze prestigieuze collectie.