Cortège des cent démons (Le)

Mangaka: Ima Ichiko
Uitgever: Doki-Doki
Volumes Frans: 6
Volumes Japans: 18

Uitgeverij Doki-Doki richt zich momenteel op shonen manga waarvan een anime is aangekondigd. De uitgeverij begon haar activiteiten echter met het uitgeven van onbekende yokaï manga. Deze interessante reeksen waren echter niet alleen onbekend, maar ook onbemind. Het publiek volgde niet en vandaar de ommekeer in hun uitgeverspolitiek. In deze recensie bespreken we nog één van die yokaï reeksen: Le cortège des cent démons door Ima Ichiko.

Ritsu is 4 jaar wanneer zijn grootvader sterft. Kagyû was een schrijver van fantastische verhalen over yokaï die echter niet uitsluitend ontsproten waren aan zijn geest. Vaak kruidde hij zijn verhalen met waargebeurde feiten. Kagyû was immers erg geïnteresseerd in het occulte en het esoterische. Hij had ook de gave om in contact te treden met yokaï… maar ontbrak de wijsheid om deze wezens de baas te blijven.

Kagyû ontdekte al snel dat Ritsu zijn gave geërfd had. De jongen beschermen werd zijn levensdoel. En wanneer Kagyû zijn einde voelde naderen riep hij een yokaï op die Ritsu moest begeleiden en beschermen…

Het verhaal begint vele jaren later. Ritsu is opgegroeid tot een jongvolwassenen en gebruikt zijn gave om zijn familie en vrienden te beschermen tegen yokaï. Verwacht hier echter geen epische gevechten of legio actiescènes, Le cortège des cent démons is allesbehalve een actiemanga. Het graaft allemaal erg diep in het culturele en folkloristische erfgoed van Japan en als je hiervoor openstaat zal je heel wat interessante weetjes vernemen.

Scenaristisch is Le cortège des cent démons echt een geslaagde manga. Ook de personages zijn goed uitgewerkt en ondanks het feit dat de dood om elk hoekje schuilt straalt de manga een zekere warmte uit. De aangename tekenstijl draagt hier zeker zijn steentje toe bij.

Minder geslaagd is de pagina-indeling. Het is bij momenten echt moeilijk volgen wat er nu juist in welke volgorde gebeurt en dat bemoeilijkt het lezen – wat al geen simpele klus is vanwege het voor ons weinig gekende thema.

Le cortège des cent démons is een absolute aanrader voor al wie graag leest over yokaï. Ook anderen zullen de kwaliteiten van deze reeks weten te smaken. We moeten echter wel benadrukken dat de reeks door Doki-Doki werd stopgezet na 6 volumes door een totaal gebrek aan succes. Een onoverkomelijk probleem hoeft dat niet te zijn want de verhaaltjes zijn los van elkaar te lezen. Maar aangenaam is het natuurlijk niet.