Coffre aux esprits (Le)

Mangaka: Aki Shimizu / Natsuhiko Kyogoku
Volumes Frans: 3
Volumes Japans: 4

6.5 of 10 stars

Aki Shimizu kennen we natuurlijk al van reeksen zoals Suikoden of Qwan. De tekenares heeft een aangename tekenstijl en nieuw werk van haar weet vaak een schare fans te overtuigen. Voor “Le coffre aux esprits” werkt ze samen met scenariste Natsuhiko Kyogoku.

Het verhaal speelt zich af in het naoorlogse Japan. Yoriko en Kanako zijn twee erg verschillende persoonlijkheden maar raken met elkaar bevriend. Kanako is van rijke komaf en heeft een mysterieus aura dat iedereen treft. Yoriko is een schuchter, onzichtbaar meisje dat enkel opgemerkt wordt voor pesterijen. Ze woont samen met haar “oude, lelijke” – dixit het meisje – moeder en haar stiefvader. Ondanks hun verschillende persoonlijkheid en achtergrond hebben de meisjes elkaar gevonden en zijn ze overtuigd dat ze elkaars reïncarnatie zijn. Het noodlot slaat toe wanneer ze op een avond de trein willen nemen en Kanako door het voertuig overreden wordt. Is het zelfmoord? Werd ze geduwd? Is er een hogere macht aan het werk? Niemand kan het zeggen…

En zo ontspint zich een complex plot waarin langzaamaan een brede waaier aan personages wordt geïntroduceerd. Inspecteur Kiba was toevallig op de plaats delict en ontfermt zich over Yoriko, terwijl Kanako met spoed naar een wel erg vreemde instelling wordt gebracht. Ze worden vervoegd door de grote zus van Kanako, de bekende actrice en het jeugdidool van Kiba: Minami Kinuko.

In de meer dan tweehonderd pagina’s die het eerste volume telt wordt een complex plot geweven dat verre van duidelijkheid schept. Zij die geïntrigeerd raken door deze manga waarin verschillende genres vermengd worden (thriller, horror, detective, fantasy,…) zullen verder lezen en misschien een boeiende reeks ontdekken, maar voor mij was dit eerste volume voldoende om niet geïnteresseerd te raken door het verhaal van beide meisjes. Daarom geen slechte manga maar geen spek voor ieders bek, alvast niet voor de mijne.