Cocon (Le)

Mangaka: Mari Okazaki

Mari Okazaki is een aangename ontdekking van Akata/Delcourt. De vrouwelijke mangaka is nog geen gevestigde waarde maar het is innoverend dat we ook in onze contreien haar evolutie als jong talent kunnen volgen. Na de one-shots ‘Déclic amoureux’ en ‘BX’ waarvan er ook reeds reviews op de Heuvel staan, kunnen we nu ook de bundel kortverhalen ‘Le Cocon’ lezen. Eens van naderbij bekijken hoe Mari Okazaki het ervan afbrengt met deze voor sommige mangaka erg moeilijke opgave: het kortverhaal.

Le Cocon bundelt zes novelles die elk zo’n 20 à 40 pagina’s beslaan, wat overeenstemt met de Japanse norm voor manga-kortverhalen. Het draait allemaal rond liefde, rond erkenning, rond bevestiging en respect.

Het eerste verhaal, en tevens het titelverhaal, handelt over een meisje dat zich opsluit in haar appartement. Mensen die veel manga’s lezen zullen wel al geconfronteerd zijn met dit hedendaagse probleem in Japan: hikikomori. Het gaat hier om jonge mensen die door een tegenslag in hun leven zich helemaal afsluiten van de buitenwereld. Ze leven in een droomwereld en vluchten weg van de werkelijkheid. Zo gebeurt het ook met Shiori. Ze heeft haar appartementje volledig naar wens ingericht en is bang om het nu te verlaten. Wie weet is het er niet meer als ze terugkomt. Maar dan komt ze in aanraking met een meisje dat de vorige huurder kende… Het meisje lucht haar hart bij Shiori en neemt de hoofdrol over.

“Les amoureux du ciel” leert ons over hoe een meisje verliefd wordt op een jongen die ze totaal niet kent. Heel haar leven heeft ze geweten dat ze ooit haar hart zou verliezen aan iemand en nu is dat eindelijk gebeurd. Ze wil echter niet in contact komen met de jongen. Van hem houden, hem af en toe zien, volstaat. Wie weet valt het anders allemaal tegen?

“La robe” is een erg emotioneel verhaal. Een meisje leeft samen met haar eerste liefde die haar zopas een jurk heeft gekocht. Het meisje gaat uit met enkele vrienden en haar vriendje belooft haar haar uit te kleden als ze terugkomt. Hij is echter niet thuis als ze terugkomt… wat is er met hem gebeurd? En zijn belofte dan? Een tragisch verhaal…

“Transparente comme l’eau” is het verhaal van een meisje dat erg mooie handen heeft. Haar handen komen telkens weer in publiciteitspots maar ze zoekt meer erkenning. Wanneer mag ze eens iets zeggen? “Une battante” gaat over een jonge vrouw die erkenning zoekt op het werk. In “Kaze-zôshi” gaan we enkele eeuwen terug in de tijd. Het is een verhaal dat niet echt past in deze bundel en het was voor mij dan ook het enige dat tegenviel in deze bundel.

De verhalen zijn verschenen bij verschillende uitgeverijen in Japan, en op verschillende tijdstippen, en toch zit er een lijn in de bundel. Enkel bij het laatste verhaal wordt de lezer uit de sfeer van de andere verhalen gerukt. Het is dan ook spijtig dat net dát verhaal de bundel afsluit en de lezer ietwat met verstomming achterlaat.

In ‘Le Cocon’ bewijst Okazaki dat ze overweg kan met het kortverhaal. Stilaan kunnen we haar als een gevestigde waarde aanzien. En ik kijk alvast uit naar meer werk van deze getalenteerde mangaka.