Chi’s Sweet Home

Mangaka: Kanata Konami
Volumes Frans: 12
Volumes Japans: 12

Als er ooit nog een uitgeverij zich wil wagen aan een Nederlandse vertaling van een manga… Wij hebben de ideale titel voor hen: Chi’s Sweet Home!

Chi’s Sweet Home (Chi – Une vie de chat in het Frans) is een humoristische manga van Kanata Konami. Chi is een jong poesje dat van zijn moeder gescheiden wordt en opgevangen wordt door een koppel met een zoontje. We volgen het leven van Chi vanuit haar standpunt en zullen zien hoe het poesje opgroeit en zich aanpast aan haar nieuwe thuis. Ze komt voor het eerst in contact met een hond, zal schrikken wanneer ze het eerst een auto ziet voorbijrazen en zal moeten leren niet zomaar in het wilde weg haar behoefte te doen. Kortom, we volgen alle fases die ook een echt jong poesje doormaakt.

Chi’s Sweet Home is een enorm populaire manga die ook in Frankrijk een echte bestseller is. Het is dan ook een erg universeel verhaal dat niet louter verankerd zit in de Japanse leefwereld. Overal ter wereld vind je wel jonge poesjes en overal ter wereld moeten ze proper leren zijn. De hoofdstukjes beslaan slechts 8 pagina’s en lijken ideaal voor de kinderen, maar voor volwassenen zullen de finesses nog meer tot hun recht komen.

Bijzonder is ook dat Chi’s Sweet Home volledig in kleur is. Ook dat bevordert het leesplezier voor de westerse fan die niet meer gewoon is strips in zwart-wit te lezen.

Bovendien voorziet uitgeverij Glénat verschillende uitgaven van de manga zodat er voor elke beurs wel een mogelijkheid is. Je hebt de oorspronkelijke uitgave in 12 delen, maar je hebt ook een pocket versie speciaal voor de kids aan een kleine 5 euro per boekje. En ook een versie op stripformaat staat in de steigers. Alles wordt met andere woorden in het werk gesteld om Chi aan zo’n groot mogelijk publiek aan te bieden. En dat lukt! Chi breekt verkooprecords, mede dankzij de anime die ook op de Franse televisie hoge toppen scheert.

Chi is grappig en vertederend tegelijk en nestelt zich bij de absolute klassiekers. Zeker een aanrader!