Celui que j’aime

Mangaka: Clamp

6.5 of 10 stars

Celui que j’aime is een bundel kortverhalen over de liefde en alles daaromtrent van de meisjes van Clamp. Aan de tekentafel zit ditmaal Mick Nekoï die bijvoorbeeld ook reeds de tekeningen van Wish voor haar rekening nam. Het scenario is alweer ontsproten aan het brein van Nanase Ohkawa.

Celui que j’aime bevat 12 korte sketches, je kan het bezwaarlijk een verhaaltje noemen, die telkens gerelateerd zijn aan de liefde. Elke sketch is opgebouwd uit zeven pagina’s en daarna krijg je nog enkele mijmeringen te lezen van Ohkawa die ook weer twee tot drie bladzijden in beslag nemen. Dus ook redelijk wat tekst te lezen in dit one-shot.

De verhaaltjes hebben telkens als hoofdpersonage een meisje of een vrouw die hun relaas doen over iets wat met de liefde te maken heeft. Dit kan gaan van een huwelijk tot een ontluikende liefde, maar er is ook een verhaaltje dat gaat over het verschil tussen de woorden ‘jolie’ en ‘belle’. Er komt dus een beetje vanalles aan bod.

Dit is een erg luchtige manga, ondanks het thema van de liefde is het nergens zware kost om lezen. Elk verhaaltje wordt vergezeld van een korte tekst die vooral de eigen ervaringen van Ohkawa beschrijft. Je krijgt te horen hoe ze op het idee kwam of wat er schuilt achter het verhaal dat Nekoï zojuist heeft getekend. Allemaal erg luchtig en nergens wordt er diep gegraven.

Dit is een shojo manga pur sang. Romantisch, alles is mooi, alles is goed, alles is perfect. De thema’s van de verhaaltjes zullen misschien de allerjongsten niet aanspreken, maar voor de ietwat ouderen zal het dan weer misschien wat te oppervlakkig blijven. Het is iets wat ik een jonge vrouw nog wel zie meenemen om even op het strand te lezen of zo. Een aangenaam tussendoortje maar meer zit er niet in.

De tekenstijl van Nekoï haalt toch ook niet het verfijnde niveau van Clamp. Toch stoort dit niet echt. De manga draait om de personages, de boodschap en het gaat hier niet om mooie decors. De focus ligt bij de personages en die zijn ook wel geslaagd te noemen. Toch blijf je een beetje op je honger. Manga is altijd zo goed in het weergeven van emoties en in Celui que j’aime was er toch wel meer uit te halen. Maar misschien waren de boodschappen die ze bij Clamp wouden weergeven te oppervlakkig om de personages echt sterke emoties te laten beleven.

Je weet niet goed wat denken van Celui que j’aime. Ook de tekstjes die Ohkawa neerpent laten een leeg gevoel achter bij de lezer. Het is wel leuk om te lezen hoe ze denkt en soms geeft ze wat persoonlijke informatie. Je leert dus wel wat meer over hoe de Japanse maatschappij liefde aanpakt, want niet elke boodschap blijkt even universeel te zijn, althans niet in mijn ogen, maar het blijft toch zo oppervlakkig.

Celui que j’aime is echt een manga die het vrouwelijk publiek zal aanspreken dat in een romantische bui is, of even een oppepper nodig heeft op liefdesvlak. Alles loopt immers goed af in deze manga. Spijtig dat er niet meer inzit want bij Tonkam hebben ze er hun werk van gemaakt. Schitterend wit papier en een echt wel geslaagde uitgave. De manga wordt echter niet meer herdrukt dus toon je interesse dan zal je je moeten reppen om ergens nog een exemplaar op de kop te tikken.