Cat Street

Mangaka: Yoko Kamio
Volumes Frans: 8

Hana Yori Dango van Yoko Kamio was allesbehalve een succes in Frankrijk. De bestseller in Japan sleepte zich bij Glénat langzaam naar het 37ste en laatste volume. Toch geeft Kana de mangaka een nieuwe kans door haar nieuwe serie Cat Street aan te bieden. Deze achtdelige manga is de eerste serie waaraan Kamio zich waagt nadat HYD ten einde kwam. Benieuwd wat de manga waard is? Wij ook!

Keito heeft een ongelukkige jeugd als kindsterretje achter de rug. Als negenjarig meisje is ze al een gevestigde waarde in het wereldje en wordt ze gekozen voor de hoofdrol in een groots spektakel. Ze deelt deze rol met Nako, een ambitieuze debutante. Maar Nako slaagt er niet in haar rol goed onder de knie te krijgen. Tot Keito er zich mee moeit en haar een spoedcursus geeft. Ze leert haar de fijne kneepjes van het vak en Nako haalt zonder blozen de première. Keito is blij. Eindelijk heeft ze een vriendinnetje….

Een mes in de rug later kwijnt Keito volledig weg. Haar carrière is voorbij en Keito wordt een hikikomori die haar kamer niet meer verlaat. De ondertussen 16-jarige Keito lijkt verloren voor de maatschappij. Tot ze op een dag – op een van de zeldzame momenten dat ze buitenkomt – een vreemde man ontmoet. Hij is directeur van El Liston, een school die in niets op een doorsnee school lijkt. De leerlingen zijn vrij om te komen en gaan wanneer ze willen en iedereen doet waar hij of zij zin in heeft. Allemaal hebben ze wel een specifieke reden om naar El Liston te gaan en niet naar een gewone school. De directeur ziet in één oogopslag dat ook Keito een reden heeft om naar El Liston te komen, namelijk een zwaar verleden…

Op El Liston gaat er een wereld voor haar open. Keito zal vriendschappen sluiten en eindelijk ‘opgroeien’. De verloren jaren haalt ze met rasse schreden in tussen een groep nieuwe vrienden. Vrienden die ze nooit in haar leven gehad heeft. Maar iedereen zit in El Liston met een reden. Afrekenen met het verleden en uitzoeken waarin je uitblinkt. En er is maar één ding waar Keito in uitblinkt… Maar wil ze terug naar dat wereldje? Het wereldje dat haar leven verwoestte?

Cat Street is een shojo die zich al vanaf de eerste pagina’s onderscheidt van de middelmaat. Het niveau van deze achtdelige serie ligt gewoon erg hoog. Voor één keer is de hikikomori geen gamende otaku, maar een lief meisje uit de showbizz. Het scenario boeit en de personages hebben elk hun interessante verleden dat we als lezer samen met Keito ontdekken. Net zoals Keito schep je een band met de rest van de groep. Een heel leuke, volwassen shojo die gesierd wordt met een aangename tekenstijl. Aanrader!