Captain Tsubasa

Mangaka: Yôichi Takahashi
Uitgever: J'ai Lu
Volumes Frans: 37
Volumes Japans: 37

Captain Tsubasa is het verhaal van een jongen die zijn voetbal als beste vriend beschouwt. Tsubasa Ozhora verhuist naar een nieuwe stad en komt daar al snel in aanraking met het kleine voetbalploegje Nankatsu en de concurrenten van Shutetsu. De kapitein van deze laatste ploeg, de doelman Genzo Wakabayashi, is onder de indruk van de kwaliteiten van de kleine Tsubasa en zal na een duel tussen de twee ploegen de rangen van Nankatsu vervoegen. Samen met Misagi vormt Tsubasa een schitterend dribbelduo en met het betrouwbaar sluitstuk Genzo slaagt het kleine Nankatsu erin het benjamintornooi te winnen. Op weg naar de titel moesten ze verschrikkelijke tegenstanders verslaan, zoals de tweelingbroertjes Tachibana die op het voetbalveld hun acrobatentoeren te voorschijn halen en de krachtpatser Hyuga die de eeuwige rivaal van Tsubasa zal worden.

Na het tornooi bij de benjamins maakt de manga een sprong in de tijd. De personages zijn nu allemaal een paar jaar ouder en Nankatsu is reeds tweemaal op rij kampioen geworden in het ‘echte’ tornooi, telkens na een overwinning op Toho, de ploeg van Hyuga. Na het derde tornooi wat het laatste is voor de meeste van de hoofdpersonages, gaat het verhaal verder in een meer internationaal getinte sfeer.

Captain Tsubasa is een manga uit het begin van de jaren tachtig en dat zie je eraan. Verwacht je hier niet aan de schitterende tekeningen van een Katsura of een Hojo. Het is soms echt moeilijk om een onderscheid te maken tussen de verschillende spelers die vaak op een haar na hetzelfde uiterlijk hebben. Ook het scenario stelt niet veel voor. Een opeenvolging van voetbalmatchen waar Nankatsu wel bijna altijd problemen kent, maar er uiteindelijk toch altijd in slaagt de buit binnen te halen. Dit alles doorspekt met een flinterdunne ‘love story’ tussen Tsubasa en Sanae, waarschijnlijk om toch op enkele prentjes geen voetbal te moeten tekenen. En toch is deze manga de moeite waard. Waarom? Moeilijk te zeggen, de spanning blijft er altijd in, de personages hebben elk hun eigen problemen en hun eigen dromen. En er zijn natuurlijk ook de uiteenlopende voetbalstijlen die elke nieuwe lezer met verstomming zal doen staan. Spelers die op de deklat kruipen, keepers die met karatemoves hun netten schoon houden en 16-jarige spelers die scoren vanop de middellijn zijn slechts enkele voorbeelden van de sterke verbeelding van de auteur.

Captain Tsubasa zal veel potentiële kopers afschrikken door de ouderwetse tekenstijl of de ellenlange beschrijvingen van matchen (op al even ellenlange velden), en toch zullen er evenveel zijn die kunnen genieten van dé voetbalmanga bij uitstek.