Captain Tsubasa World Youth ‘Special Edition’

Mangaka: Yoichi Takahashi
Uitgever: J'ai Lu

6 of 10 stars

J’ai Lu heeft dan toch besloten de one-shots die plaatsvinden in het universum van Captain Tsubasa uit te geven. Chronologisch klopt het wel totaal niet, maar we krijgen ze dan toch te lezen. Het is toch iets, zullen we maar denken.

Zoals de fans wel zullen weten heeft er tussen het einde van de originele reeks ‘Captain Tsubasa’ en het begin van het vervolg ‘Captain Tsubasa World Youth’ een match plaats tussen Japan en onze noorderburen. Dit one-shot dat wel eens Holanda Youth genoemd wordt gaat door het leven als – hou u vast – ‘Captain Tsubasa World Youth Special Edition’. Op de cover van de Franse uitgave geeft dit dus: Olive & Tom – Captain Tsubasa World Youth “Special Edition”, coole titel, zeg nu zelf, en vooral niet lang.

Zoals ik al zei gaat het dus om een testwedstrijd die onze Japanse helden moeten afhaspelen tegen Nederland. Het verhaal begint echter met de finale van het inter-lycées tornooi dat al twee jaar op rij gewonnen wordt door de troepen van Hyuga, ie Toho. Nankatsu onder leiding van Tsubasa’s boezemvriend Misaki delft telkens weer het onderspit. Misaki blijkt zonder Tsubasa aan zijn zij maar een schim van zichzelf te zijn. Tsubasa die zit ondertussen de pannen van het dak te spelen in Brazilië.

De finale omvat een groot gedeelte van dit 100 pagina’s tellende verhaal, maar de hoofdbrok is natuurlijk weggelegd voor de wedstrijden tegen Nederland. Onze noorderburen zijn op tournee door Azië na elke Europese grootheid te hebben vernederd. Onder meer het sterke Duitsland waar Wakabayshi een gastoptreden maakte ging met zware cijfers onderuit. De arrogante Nederlanders – er wordt dan toch nog een realistische noot toegevoegd aan het verhaal – kondigen aan Japan te vernederen zonder ook maar één tegengoal te slikken.

De twee teams zullen niet één maar wel drie matchen tegen elkaar spelen. De eerste twee worden gespeeld zonder Tsubasa die een belangrijke match afhaspelt met zijn club, in de derde match maakt Tsubasa tot ieders verbazing wél zijn opwachting. Het valt niet op welke match de Japanners zullen winnen…

Captain Tsubasa WYSE is een aanpassing – zowel qua tekenstijl als qua scenario. We hebben natuurlijk al het einde van World Youth gelezen dat dus chronologisch ná dit one-shot plaatsvindt. Ik kan deze bundel dan ook alleen maar aanraden aan de hardcore fans van Tsubasa.

Ook de twee kortverhaaltjes die de bundel vervolledigen krikken het niveau niet op. Het eerste gaat over een zwak opdondertje dat leert boksen om zich te verdedigen tegen pestkoppen, en het tweede verhaal gaat over een skiër en is een complete rip-off van Adachi’s Touch.

Het is een erg kleine investering dit one-shot maar enkel te overwegen voor de Tsubasa aficionados.