Btooom

Mangaka: Junya Inoue
Volumes Frans: 3
Volumes Japans: 7

Ryota Sakamoto is een kei in het computerspel Btooom. Hij is de enige Japanner die hoog genoteerd staat in de online competitie. In het echte leven stelt Ryota echter niets voor. Hij is een 22-jarige werkloze die nog bij zijn ouders inwoont en niets tot de maatschappij bijdraagt. Hij weigert elke job om ooit zijn droomjob te kunnen uitvoeren: aan de slag gaan bij een videogamegigant zoals Tyrannos, de makers van Btooom.

Op een dag wordt Ryota echter wakker in een nachtmerrie. Hij hangt met een parachute aan een boom en heeft een hevig bloedende hoofdwonde. Als hij zich bevrijdt uit zijn benarde situatie blijkt hij zich op een onbewoond, subtropisch eiland te bevinden waar hij een pion is in een soort real life Btooom spel. Twintig à dertig mensen werden ontvoerd door mannen in zwarte kledij en werden gedropt op dit eiland. Enkel in het bezit van enkele bommen, net zoals in Btooom, moeten de spelers zien te overleven. Elke speler heeft een ander type bom en het is de bedoeling medespelers af te maken en hun ‘radar’ te ontvreemden. Als je genoeg radars hebt verzameld kan je het eiland verlaten.

Al snel ontdekt Ryota dat er meer achter dit dodelijk spel zit. Het lijdt geen twijfel dat Tyrannos Japan, de makers van Btooom, een hand hebben in de organisatie. Het spel is immers een pure kopie van het videogame. Maar zij kunnen nooit de middelen hebben om zo’n groots opgezet strijdperk uit te werken. Wat is hier aan de hand?

Ryota heeft het moeilijk met het doden, maar is er een andere manier? Op welke manier kunnen kameraadschappen en bondgenootschappen gesmeed worden? En hoe snel steekt een bondgenoot een mes in je rug? De enige zekerheid in Btooom is dat niets zeker is.

Btooom is een soort Battle Royale meets Lost meets Hunger Games. Een groep mensen die gedropt worden op een eiland en elkaar moeten afslachten om te overleven en het eiland te kunnen verlaten. Bovendien gebruikt mangaka Junya Inoue ook wat dezelfde structuur als bij Battle Royale met flashbacks en uitdiepingen over het personage waartegen gestreden wordt.

Btooom is enorm populair in Japan en ook in onze contreien lijkt succes verzekerd. Aangename tekenstijl met spannend scenario in een setting die zijn strepen reeds verdiend heeft.