Blood, the last vampire

Mangaka: Benkyo Tamaoki
Uitgever: Génération Comics

Blood, the last vampire. Een naam die bij velen een belletje zal doen rinkelen, behalve bij mij natuurlijk. Het was een animatiefilm, een roman, verschillende videogames werden eraan gewijd, en nu is het dan tijd voor de manga gebaseerd op het universum gecreëerd door Mamoru Oshii en Hiroyuki Kitakubo (Ghost in the Shell,…).

Akiko is een schuchter meisje dat altijd in de schaduw staat van haar grote zus Erika die natuurlijk knapper en intelligenter is dan de kleine Akiko. Ook haar ouders laten het meisje wat links liggen en ze voelt zich verstoten door heel haar omgeving. Kortom, Akiko is een doorsnee adolescent. Het meisje vindt troost bij Maya die haar een goed gevoel en de nodige affectie geeft.

In dezelfde stad volgen we een ander meisje Saya die de buurt probeert te vrijwaren van de gevaarlijke vampierachtige Chiroptèriens. Ze staat onder leiding van een politie-eenheid die blijkbaar niet veel respect heeft voor hun ultieme wapen in de strijd tegen deze bloedzuigende monsters.

Akiko zal als onschuldig slachtoffer betrokken worden in de strijd tussen de overheidsdiensten en Saya aan de ene kant en de groep Chiroptèriens onder leiding van Maya aan de andere kant. We kunnen al een bloederige afloop voorspellen.

Zoals ik al zei in mijn inleiding kende ik noch de film, noch de roman en ik mis dus de nodige achtergrondinformatie om de finesses van het scenario in te schatten. Toch moet ik zeggen dat ik op geen enkel moment de draad van het verhaal kwijtgeraakt ben. Hoeveel details ik misloop weet ik natuurlijk niet maar iemand die geen voorkennis heeft van het universum Blood, the last vampire kan gerust met de manga beginnen, alhoewel de purist blijkbaar best begint met de film volgens het voorwoord.

De tekenstijl is erg donker en niet echt aantrekkelijk alhoewel ze wel beheerst overkomt. Het is een duister verhaal en de stijl volgt dus de sfeer, maar je krijgt dan wel een manga die van alle warmte is ontdaan. Het geweld en de verkrachtingen in de manga laten de lezer volledig koud en dat moge dan wel misschien beoogd zijn, toch is het een minpunt dat de lezer niet meer betrokkenheid voelt met de personages.

Het is een one-shot en vaak heb je dan het gevoel dat er meer inzat. Bij Blood, the last vampire valt dit goed mee. Het verhaal is een mooi afgerond geheel en alhoewel het een open einde is heb je genoeg antwoorden gekregen om je niet gefrustreerd achter te laten na de laatste bladzijde te hebben omgedraaid. De hoofdvraag die blijft rondhangen na het einde wordt blijkbaar ook niet beantwoord in de film of de roman aangezien er een nawoord is voorzien waarin er wat extra informatie wordt gegeven, extra informatie die er nauwelijks toedoet, maar die voor de liefhebbers van een mooi afgerond geheel misschien enig soelaas kan brengen.

Blood, the last vampire viel – een beetje tot mijn eigen verbazing – redelijk goed mee. Het verhaal leest vlotjes weg, het universum boeit net genoeg en alhoewel de tekenstijl niet echt commercieel te noemen is past ze perfect bij dit soort verhaal. Of de manga de fans van de film zal kunnen bekoren kan ik niet zeggen, maar voor wie even een leuk tussendoortje wil kan ik dit one-shot best wel aanraden. Hou er wel rekening mee dat er een forse dosis sex en geweld inzit en dat het dus niet voor elke leeftijdscategorie is weggelegd. En nu ga ik lekker aan een zakje AB+ nippen.