Billy Bat

Mangaka: Naoki Urasawa

Naoki Urasawa is een mangaka die zelfs bij ons bekend is (ook al werd zijn oeuvre niet echt goed behandeld door Glénat). Zijn ster schittert in Frankrijk natuurlijk des te meer. Hij werd er al ontelbare keren gelauwerd voor zijn topreeksen Monster en 20th Century Boys. Het moge dan ook geen wonder heten dat onze zuiderburen met veel belangstelling uitkeken naar zijn nieuwste manga, Billy Bat.

Billy Bat is een stripfiguurtje. Het is een vleermuis-detective die allerlei avonturen beleeft. De strip is aan een stevige opmars bezig wanneer de tekenaar, Kevin Yamagata, geconfronteerd wordt met een probleem. Blijkt dat zijn figuurtje reeds bestaat in Japan. Heeft hij onbewust plagiaat gepleegd? Yamagata wil zijn geweten sussen en gaat op zoek naar de oorspronkelijke bedenker van het Billy Bat figuurtje. Maar de tijden in Japan zijn onrustig. Het verhaal speelt zich immers af in 1949. Woelige naoorlogse jaren…

Eenmaal aangekomen in Tokio komt Yamagata terecht in een spiraal van gebeurtenissen die hem naar een geheim genootschap leiden waarin zijn Billy Bat figuurtje een centrale rol lijkt te spelen. Zelfs twéé Billy Bat figuurtjes. Een witte… en een zwarte. Maar wie is het goed? En vooral, wie is het kwaad?

Billy Bat kent een start die doet denken aan 20th Century Boys. Een normale doorsnee burger die terecht komt in een avontuur dat hij nauwelijks de baas kan maar waarin hij wel zijn rol te spelen heeft. Een mysterieuze organisatie en tijdsprongen maken van Billy Bat weer enorm boeiende lectuur à la 20th Century Boys. Alleen hopen we dat Urasawa deze keer zijn verhaal niet laat ontsporen na verloop van tijd – wat bij 20th Century Boys op het einde toch wel het geval was. Hopelijk zorgt coscenarist Takashi Nagasaki ervoor dat alles tot een goed einde wordt gebracht. Dan wordt het weer smullen als nooit tevoren van een beklijvende thriller!