Berserk

Mangaka: Miura Kentaro
Volumes Frans: 6
Volumes Japans: 28

Berserk is een heroïc-fantasy manga van Miura Kentaro. Een hele poos geleden was het eerste volume al eens vertaald naar het Frans maar de beginnende uitgeverij ging toen overkop en niemand leek geïnteresseerd in de rechten op Berserk die nu nochtans al 27 delen lang een groot succes is in Japan en in zowat elk land waar de manga verschijnt. Nadien bracht Dynamic Visions terug leven in de Berserkbrouwerij, maar ook zij hielden er na zes volumes mee op. Net als het hoofdpersonage Guts lijkt ook de manga een noodlottig bestaan te lijden. Maar nu brengt Glénat de manga uit, en kunnen we eindelijk ten volle genieten van het epische verhaal dat in Berserk beschreven wordt.

Berserk is het verhaal van Guts, een immens sterke man die door een Middeleeuws aandoende wereld doolt. Gewapend met een zwaard dat groter is als de man zelf, en een ijzeren arm waarop hij een wel erg accurate kruisboog heeft laten plaatsen trotseert hij telkens weer de dood. Guts draagt immers een duivels teken in de hals dat hem brandmerkt als geofferd aan demonen, een teken waarvan slechts in een later stadium de waarheid zal onthuld worden, maar dat al van in het begin het kwaad aantrekt.

De eerste drie volumes van Berserk zijn een soort inleiding op het echte verhaal. We leren Guts kennen als een koud en arrogant man die geen genade kent voor de zwakkeren van de maatschappij. Hij bevecht er enkele demonen die in de mensenwereld leven en stilaan wordt de link gelegd naar hetgeen wat het verdere verloop van het verhaal zal dragen. In het derde deel ontmoet Guts immers Griffith, die deel uitmaakt van het duivelse groepje “God Hand”, en het wordt al snel duidelijk dat die twee elkaar reeds in een ver of minder ver verleden hebben ontmoet. Het verhaal maakt een sprong in de tijd en we volgen de jeugd van Guts. Een harde jeugd waarin hij door Gambino wordt opgevoed tot huurling.

Het verhaal begint pas dan echt op gang te komen. De eerste drie delen van Berserk vind ik echt wel goed, maar het zijn de latere delen die Berserk de status van klassieker doen bereiken. We volgen de harde jeugd van Guts die leert vechten met alsmaar grotere zwaarden. We volgen zijn ontmoetingen met Griffith en Casca, de leiders van een weldra berucht huurlingenleger. We volgen de opmars van dat huurlingenleger in de wereld van de adel, en je krijgt ook eindelijk sympathie voor de in het begin zo arrogante Guts.

Berserk is echt een klassieker die iedereen ooit zou moeten lezen. “Ooit” want het is een manga die niet voor de gevoelige of jonge lezer weggelegd is. Het is een harde manga en dan doel ik niet enkel op de portie geweld en sex, maar ook op de harde gevoelens die de personages kenmerken. Maar er is ook plaats voor liefde en sentiment in Berserk en juist die mooie uitbalancering maakt de manga zo prachtig.

Voor mij is dit echt een pareltje. Eindelijk nog eens een goed heroïc-fantasy verhaal in de mangawereld. Na het verschrikkelijke “Legend of Lemnear” en “Lythtis” te hebben doorworsteld kan ik eindelijk wegdromen in de wondere wereld van Berserk. Een prachtige manga in een prachtig genre.