Ayashi no Ceres

Mangaka: Yuu Watase
Volumes Frans: 14
Volumes Japans: 14

Aya en Aki Mikage zijn een tweeling die voor hun zestiende verjaardag verwacht worden op een mysterieus familiefeestje. Het feest zal een desastreuze wending teweeg brengen in het leven van zowel het meisje Aya, als haar broer Aki. Meer dan genoeg redenen om aan deze manga te beginnen dacht Yuu Watase zo bij haar eigen.

Op het feestje zal blijken dat Aya in feite de reïncarnatie is van Ceres, een soort fee. Om het nog wat spannender en ingewikkelder te maken herkent Ceres in Aki de reïncarnatie van haar vroegere echtgenoot die haar schoonste kleedje heeft gestolen en dat ergens op een geheime plaats heeft verborgen. Je kan toch nog volgen?

Wanneer Ceres ten tonele verschijnt op het feestje zal de familie Mikage haar proberen te vermoorden. Ceres vormt immers een bedreiging voor hun imperium en het voortbestaan van de familie, en kan dus maar beter uit de weg worden geruimd. Dat is zonder de speciale krachten van de fee gerekend, want ze zal zowat haar hele familie vermoorden. Uiteindelijk zal Aya/Ceres het huis moeten ontvluchten en zal ze opgevangen worden door de familie Aogiri. Ik verkondig al langer dat familiefeestjes niet deugen.

Ayashi no Ceres is een shojo manga, dat wil zeggen dat het in principe geschreven is voor meisjes. Natuurlijk is het als nieuwe man (en proberen we dat niet allemaal te zijn?) onontbeerlijk ook uw horizonten te verruimen door shojo manga’s te lezen. Kenmerkend voor shojo manga’s is dat gevoelens en een ontluikend liefdesleven centraal staan. Ook in Ayashi no Ceres speelt de liefde een primordiale rol. Centraal staat de driehoeksrelatie tussen Ayashi, Toya en Yuhi. Toya is de stoïcijnse held met het duistere verleden die in het begin van het verhaal een handlanger is van de familie Mikage en het aldus moet opnemen tegen Ceres. Hij zal echter langzaamaan gevoelens beginnen koesteren voor de aantrekkelijke Aya. Yuhi Aogiri neemt het voor Aya op als ze verstoten wordt door haar familie en zal de rol van goede en trouwe vriend op zich nemen. Maar ook hij koestert gevoelens voor het meisje, gevoelens die echter onbeantwoord blijven.

Ayashi no Ceres is zeer aangenaam om te lezen. Het verhaal leest als een trein en de karakters zijn mooi uitgewerkt. Je ziet ze als het ware volwassen worden gedurende het verloop van de serie. Hoewel het een shojo manga is zit er voldoende actie in het verhaal om de verstokte shonen manga lezer te blijven boeien. En ook de tekenstijl blijkt erg aantrekkelijk voor de mannelijke lezers. Maar wat voor mij deze manga zo speciaal maakt is toch de humor. Eigenlijk is het een tragisch verhaal maar Yuu Watase weet op perfect uitgekiende tijdstippen in het verhaal er een humoristische noot tussen te werpen die het voor de lezer toch wat draaglijker maakt. Vooral wanneer Kyou, de huishoudster van de familie Aogiri, ten tonele verschijnt lig je plat van het lachen.

Laat Ayashi no Ceres dus niet links liggen omdat je huiverachtig staat tegenover shojo manga’s. Ook bij shojo manga’s worden er pareltjes gepubliceerd, en Ayashi no Ceres is er een van.