Ayako

Mangaka: Osamu Tezuka

Osamu Tezuka blijft populair bij de Franse uitgeverijen. Ayako was de eerste manga van deze roemrijke mangaka die Delcourt/Akata uitbracht en het werd al meteen een schot in de roos. Het werd zowaar één van hun bestverkopende titels. Volledig terecht zo zal blijken uit deze review.

Ayako is een driedelige reeks die qua opzet te vergelijken valt met het schitterende « L’histoire des 3 Adolf » van dezelfde auteur. Het speelt zich immers ook af in de naoorlogse geschiedenis van Japan en evenals bij L’histoire des 3 Adolf maken we meerdere tijdsprongen zodat het verhaal verspreid wordt over enkele decennia.

Het begint allemaal wanneer Jiro Tengé terugkeert naar Japan. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij gevangen genomen door de Amerikanen en enkel door bij hen in dienst te treden als secret agent kan hij zijn hachje redden. De opdrachten die hij van zijn nieuwe bazen krijgt, zullen het hem echter niet altijd gemakkelijk maken.

Bij zijn thuiskomst wordt Jiro niet echt hartelijk onthaald. Hij is niet alleen een schande voor de befaamde Tengé familie maar zorgt ook voor problemen bij de erfenis. Zijn oudere broer is tuk op de gronden van hun vader, waarvan er echter reeds veel werden herverdeeld door de Amerikaanse machthebbers. De terugkeer van Jiro kan ervoor zorgen dat het stuk te verdelen grond nog kleiner wordt.

Jiro maakt bij zijn thuiskomst ook kennis met een zusje dat geboren werd toen hij op het front vocht. De lezer maakt hier voor het eerst kennis met de kleine Ayako die het verdere verhaal zal dragen. Al snel merkt Jiro op dat dit kleine zusje niet de dochter is van zijn moeder, maar wel die van zijn schoonzus. Zijn vader heeft immers regelmatig sex met de vrouw van Ichiro Tengé, de oudere broer van Jiro.

Hoe meer het verhaal zich ontrafelt, hoe meer verafschuwing de lezer zal tonen ten opzichte van de familie Tengé. Hier geen lievelijke personages om je aan te hechten. Nee, alle leden van de familie zijn wel op één of andere manier betrokken in wel erg onkuise praktijken. Als je de drie delen gelezen hebt, blijf je dan ook achter met een ongemakkelijk gevoel. Tezuka is er perfect in geslaagd de lezer mee te nemen in een wereld waar de zonde welig tiert.

Alle leden van de familie spelen hun rol en zijn belangrijk voor het verdere verloop van dit verhaal dat perfect in elkaar zit. Zowel de dictatoriale en charismatische vader die kinderen heeft bij zowat het ganse dorp, als de kleine Shiro die in het begin van het verhaal zo rechtschapen als wat uit de hoek komt, zullen echter ten onder gaan aan het niet evolueren van een eens gezaghebbende familie.

Want ook dat is Ayako. We volgen de val van een ganse familie die eens een streek in hun macht had, maar die door de naoorlogse veranderingen volledig ten onder gaat.

Ayako is een verschrikkelijk sterk verhaal waarin Tezuka op handige wijze waargebeurde feiten en achtergronden vermengt met een aantal fictieve personages die door hun charisma en sterk uitgewerkte persoonlijkheid dit verhaal naar een wel erg hoog niveau tillen. Ayako is Tezuka op zijn best. Verplicht leesvoer dus, ook al geeft dit verhaal je allesbehalve een lekker gevoel.