Ashman

Mangaka: Yukito Kishiro
Uitgever: Glénat
Volumes Frans: 1
Volumes Japans: 1
Score:

8 of 10 stars

Bespreking door Koen Smet

Yukito Kishiro kent natuurlijk elke mangafan dankzij het schitterende cyberpunkepos Gunnm. Ondanks het succes van deze reeks zijn er weinig andere werken van deze mangaka verschenen in onze contreien. Ashman vormt daarop de uitzondering en het is dan ook dit one-shot dat ik hier bespreek.

Eén van de beste momenten in de Gunnm-reeks blijft voor mij het gedeelte over het motorball, die ultragewelddadige en supersonische ‘sport’. In Ashman maakt Kishiro een zijsprongetje in dit universum dat hij creëerde voor Gunnm.

Snev is een motorballer maar maakt weinig indruk in het circuit. Hij is snel en sterk maar het enige waarmee hij de toeschouwers bekoort zijn zijn crashes. Na elke race moet hij volledig opgelapt worden maar op één of andere manier blijven zijn hersenen telkens weer intact zodat hij de crash overleeft. Op een bepaald moment wordt hij echter uit het team gezet omdat zijn trainer beseft dat hij het nooit gaat maken.

Snev zoekt troost bij zijn vriendin, de prostituée Beretta. Deze zal zijn toekomst voorspellen aan de hand van wat speelkaarten en ziet dat hij weer zal rijden in het circuit, en zelfs zal winnen. En jawel, enkele dagen later is de teambaas van het Spandau team waar Snev voor reed bereid Snev weer in het team op te nemen.

Maar Snev blijft crashen. Hij vertelt zijn mecanicien dat hij telkens weer een visioen krijgt als hij rijdt en dat hij daarom crashed. Zijn mecanicien vertelt hem dan het verhaal over de eerste motorball race van Snev die erg tragisch eindigde. Snev had dit uit zijn geheugen gezet maar beseft nu waarom hij dat visioen krijgt.

Maar het steeds wederkerend crashen is niet Snevs grootste probleem. Het Spandau team test ook allerlei nieuwe drugs uit waardoor de motorballers beter gaan presteren. Dolagunov, Snevs teammaat en tevens één van de beste motorballers in het huidig circuit neemt bewust een nieuwe soort drugs. Maar bij Snev wordt dit zonder zijn medeweten gedaan. Als zijn vriendin Beretta hier achterkomt gaat de bal pas echt aan het rollen.

Ashman straalt een erg melancholische sfeer uit. Die sfeer wordt ook weergegeven door de soms erg lege plaatjes en soms bijna onafgewerkte tekeningen. Maar de fans van Kishiro mogen gerust zijn dat ook Ashman erg sterk getekend is, alhoewel de stijl die hij in Gunnm hanteert niet altijd te herkennen is.

Ook het scenario is sterk genoeg om dit one-shot van 125 pagina’s boeiend te houden. De wereld van het motorball is gekend bij de fans dus Kishiro hoeft geen tijd te verspillen aan overbodige uitleg wat de vaart er alleen maar inhoudt.

Net zoals bij Gunnm heeft Kishiro ook hier weer ijzersterke personages neergezet, alhoewel ze niet allemaal even gedetailleerd zijn uitgewerkt.

Ashman is een sterk one-shot dat vooral de Kishirofans zal bekoren – en dan zeker de fans van het motorball circuit. Mar ook voor de nieuwelingen biedt deze manga genoeg om hen te boeien. Spijtig dat er niet meer werk van deze getalenteerde mangaka vertaald wordt, want ook al heeft hij niet veel bijster veel reeksen op zijn actief, er ligt toch nog wat publiceerbaar Kishiro stuff in Japan.