Appare Jipangu!

Mangaka: Yuu Watase

5.5 of 10 stars

Yuu Watase is een mangaka die bij Tonkam erg geliefd is. Ze levert hen dan ook big bucks op. Fushigi Yugi en Ayashi no Ceres waren immers verkoopsuccessen. Ze verkochten zo goed dat Glénat aan de haal ging met de rechten van de laatste belangrijke serie van Watase: Alice 19th. Watase had echter nog wat spulletjes in de aanbieding staan en bij gebrek aan beter zijn ze bij Tonkam daar dan maar op gesprongen, met het driedelige Appare Jipangu tot gevolg.

Yusura werd 15 jaar geleden als pasgeboren baby achtergelaten aan een kersenboom. Ze werd al snel gevonden door een koppel handelaars die haar opvoedden tot het meisje dat ze nu 15 jaar later geworden is. Yusura is natuurlijk niet de doorsnee meid die we in het dagelijkse leven tegen komen. Nee, samen met haar stok Kongomaru probeert ze de mensen hun verdriet weg te nemen.

Het verhaal speelt zich af in de stad Edo en tevens in het Edotijdperk. Yusura is het hoofdpersonage die al snel vervoegd zal worden door een sterke jongeman die tevens verkozen werd tot meest bijziende man in het Edotijdperk en dat moet niet alleen grappige momenten opleveren maar ook zorgen voor de nodige romantiek. Het plaatselijke relatiebureau zal aan Yusura dus weer een snelle poes mislopen.

Appare Jipangu wordt door Watase omschreven als een komedie, en ik zal er maar aan toevoegen dat het een sentimentele actiekomedie moet voorstellen. Een komedie houdt in dat het verhaal in kwestie ons toch op zijn minst af en toe doet (glim)lachen en het moet gezegd: Appare Jipangu slaagt hier nauwelijks in.

Het verhaal van Appare Jipangu stelt niet veel voor en bevat vele clichés en ik wil dat een komedie gerust vergeven, maar dan moet die komedie mij wel doen lachen, wat hier dus niet echt het geval is. Het verhaal bevat zo bijvoorbeeld een uitvinder die allerlei zogezegd grappige uitvindingen op zijn actief heeft. Origineel kan je het niet echt noemen. Enkel het derde hoofdstuk van het eerste volume deed mij meerdere malen glimlachen, maar als komedie stelt deze shojo-manga niet veel voor.

De tekeningen zijn zoals altijd erg geslaagd. Watase heeft een gelikte stijl die echt wel mooi overkomt. Sommige mensen zullen zeggen dat we alweer moeten kijken hoe Watase dezelfde standaard personages neerzet met haar pen, maar dat hoeft geen nadeel te zijn. Ook bij groten zoals Hojo durven de personages wel eens op elkaar lijken. Wat me echter wel stoort aan Appare Jipangu zijn de actiescènes waar de kwaliteiten van Watase duidelijk te wensen overlaten. Ook de overdaad aan tekst maakt het soms moeilijk de actie te volgen.

Dit is een manga die voor de diehard fans van Watase misschien nog wel te smaken valt maar de doorsnee mangaliefhebber laat Appare Jipangu beter links liggen. De kwis in het begin van de manga toont al aan dat deze manga enkel is weggelegd voor het vrouwelijke geslacht, en dat is spijtig want Watase bewees in het verleden dat ze met haar manga ook de mannelijke lezers kan boeien.

In haar bla-blah zegt de mangaka zelf dat dit een tussendoortje is waar ze niet te diep voor gegraven heeft en dat zie je eraan. Ze haalt echter ook aan dat ze het schreef om ons plezier te doen, maar of ze hier veel mensen een plezier mee doet is nog maar de vraag.