All You Need Is Kill

Mangaka: Takeshi Obata / Ryosuke Takeuchi / Hiroshi Sakurazaka

All You Need Is Kill behoort met een oplage van 30.000 exemplaren tot de beste lanceringen van 2014 in Frankrijk. Maar dat mag geen wonder heten als je weet dat de manga getekend is door Takeshi Obata (Death Note, Bakuman, Hikaru no Go…) en gebaseerd is op een roman die het tot in Hollywood schopte met een verfilming onder de naam Edge of Tomorrow waarin Tom Cruise gestalte geeft aan het hoofdpersonage. Adelbrieven die de hoge oplage van deze tweedelige manga verklaren. Maar zijn het alleen ronkende namen die All You Need Is Kill naar die oplage stuwden of bevat de manga ook de nodige kwaliteit?

De aarde is in oorlog. Onze geliefde blauwe planeet werd aangevallen door een buitenaards ras, de Mimics, en sindsdien moeten elitetroepen alles in het werk stellen om de strijd niet te verliezen. Keiji Kiriya is de rekruut die we volgen. Een doodgewone soldaat die al snel zal sneuvelen in de keiharde gevechten die non-stop plaatsvinden. Maar een hoofdpersonage dat na enkele pagina’s het loodje legt is natuurlijk niet zo interessant. Even later bevindt Keiji zich opnieuw in zijn bed waar hij wakker wordt. En herbeleeft hij zijn laatste dag. Om telkens weer opnieuw te sterven. Wat is er aan de hand? Waarom zit hij gevangen in deze tijdslus? Is er een reden dat hij steeds diezelfde dag moet doorstaan?

Na enkele keren te zijn gestorven begint het bij Keiji te dagen. Wat als dit dé manier is om de strijd in hun voordeel te beslechten? Keiji onthoudt immers alles telkens hij weer wakker wordt en begint als een maniak te trainen. Om alsmaar beter te worden. Om hopelijk een manier te vinden om deze intergalactische strijd te beslechten. Een persoon zal hem hierbij helpen. De mysterieuze Rita Vrataski, een elitesoldaat die haar gelijke niet kent. Wat is haar rol in dit verhaal?

All You Need Is Kill is een manga die enorm weet te beklijven en enorm goed in elkaar steekt. Het scenario, de personages, de tekenstijl… Alles scoort hoge punten op de Heuvelschaal. Obata levert prachtige tekeningen af, maar ook het scenario zal de lezer geboeid doen voortlezen. De manga werd geadapteerd door scenarist Ryosuke Takeuchi maar die baseerde zich op een roman (light novel) van Hiroshi Sakurazaka (geïllustreerd door Yoshitsohi Abe).

All You Need Is Kill is een aanrader van formaat die zeker een groot publiek zal weten te overtuigen.