Alice 19th

Mangaka: Yuu Watase
Volumes Frans: 7
Volumes Japans: 7

Yuu Watase kennen we van Fushigi Yugi, Ayashi no Ceres, Imadoki, Appare Jipangu, en andere shojo manga die allemaal door Tonkam werden uitgebracht. Het is een erg succesvolle mangaka zowel in Japan als in Frankrijk en dus wordt er een robbertje gevochten om de rechten van haar recentere werken. Het was uiteindelijk Glénat die de rechten op Alice 19th binnenhaalde.

Alice 19th gaat over de vijftienjarige Alice Séno die door het leven gaat als een schuchter en stil meisje dat altijd in de schaduw staat van haar oudere zus Mayura. Op een dag probeert Alice een konijn dat op straat rondhuppelt te redden maar ze wordt bijna zelf aangereden door een auto en moet op haar beurt gered worden door de sterke, knappe, kortom perfecte Kyo Wakamiya. Alice heeft een boon voor deze hunk die ze kent vanop school maar vermits haar zus er ook een oogje op heeft laten vallen durft ze hem niet met haar gevoelens te confronteren.

Een doorsnee liefdesverhaal denk je, maar dat is zonder het konijn gerekend. Het konijn zat daar niet zomaar rond te huppelen zoals eerder vermeld. Nee, het was op zoek naar Alice omdat ze een Lotis Master is. Nyozéka is de naam van het konijn dat zich kan transformeren in iets wat een kruising is tussen een Vlaamse reus en een klein meisje en het leert Alice dat er 24 woorden zijn die een magische kracht hebben voor de Lotis Masters.

Het eerste volume van Alice 19th stelt teleur. Na het lezen van Ayashi no Ceres vond ik Yuu Watase wel een aangename mangaka maar Appare Jipangu stelde me reeds teleur en ik vreesde het ergste na het lezen van het eerste Alice 19th volume. Maar in deel 2 komt het verhaal op gang en is het ook niet meer allemaal peis en vree. De zus van Alice wordt gedwongen een wat duistere rol te spelen en dat geeft een extra cachet aan het verhaal. Ook de komst van Frey, een volleerde Lotis Master, geeft een leuke wending aan het verhaal. Deze geobsedeerde Lotis Master zal naar de hand van Alice dingen en zij moet daar niet echt van weten. Het geeft de manga de broodnodige luchtige humor die we van Watase mogen verwachten en die zo fout liep in Appare Jipangu.

Het verhaal van Alice 19th is dus niet van de bovenste plank maar weet de lezer genoeg te boeien om verder te lezen. Er zitten duistere elementen in zoals het verleden van Kyo, of de mensen die ten prooi vallen van de Inner Heart wereld. Maar daar tegenover staat dat het verhaal ten gepaste tijde doorspekt wordt met wat grappige passages zodat het niet allemaal te serieus wordt.

De tekenstijl van Watase neigt weer naar perfectie. Je kan er weinig op aanmerken en het is een stijl die zowel het vrouwelijke shojo publiek als de mannelijke lezer zal kunnen bekoren. Enkel al voor de prachtige covers zou je deze manga kopen. Vooral het derde volume heeft een cover om in te kaderen.

Moet je Alice 19th nu kopen? Voor een Watase fan is dit verplichte kost, voor iemand die van luchtige shojo verhaaltjes houdt is deze manga ook aan te raden. En voor wie nog geen Watase in zijn collectie heeft is Alice een leuke start omdat het maar 7 volumes telt. Kortom, Alice 19th is een goede manga zonder daarom potten te breken in het genre.

Interessant om weten is ook dat Glénat deze manga binnen afzienbare tijd in het Nederlands zal publiceren.