Akira Anime Comics

Mangaka: Katsuhiro Otomo
Volumes Frans: 5
Volumes Japans: 5

Iedereen die op deze site rondhangt kent natuurlijk Akira. De animatiefilm is zelfs buiten het typische animewereldje gekend. Zoals je reeds kan nalezen op deze site heeft Glénat al twee verschillende versies van de manga uitgebracht: een veertiendelige in kleur, en dan de oorspronkelijke zesdelige reeks in grijs-wit die ook in het Nederlands verkrijgbaar is. Kana is in 2004 Glénat voorbijgestoken als grootste manga-uitgeverij in Frankrijk en wou ook een versie van de cultmanga Akira in hun catalogus. Enkel de anime-comics bleef nog over, en zo geschiedde.

Het verhaal? Het is 2019 en de wereld herstelt van de Derde Wereldoorlog die Tokyo in puin achterliet. De stad werd getroffen door een enorme ontploffing maar nu 31 jaar later heeft het leven zijn normale gangetje hernomen. Kaneda en zijn motorbende zijn studenten die zich in Neo-Tokyo op lichtjes delinquente wijze uitleven.

Op een dag nemen ze het op tegen een rivaliserende bende. Een gewoon gevecht tot op het moment dat ze getuige zijn van een wel erg bizarre gebeurtenis. Tetsuo, die tot de bende van Kaneda behoort, wordt geblesseerd door de bovennatuurlijke krachten van een lichtjes blauw uitslaande jongen. Het gaat hier om “nummer 26”…

Nog wat bijkomende informatie over het verhaal vind je in de oorspronkelijke review van de manga “Akira”.

Hier gaat het dus om de anime-comics, maar wat is dat nu? Het is een manga in kleur die volledig het verhaal van een animatiefilm volgt. Je kijkt dus als het ware naar een opeenvolging van screenshots. Glénat bracht al anime-comics uit van de bekendste Studio Ghibli films zoals Princesse Mononoké en Le Voyage de Chihiro, en nu lanceert Kana de anime-comics van Akira.

Is dit nu de moeite waard? Voor de diehard fans misschien wel, maar voor de rest? Langs de ene kant mis je de diepgang van het scenario dat je wel volledig terugvindt in de zesdelige manga, langs de andere kant mis je de snelheid van de animatie en de geluidsband van de film. Je blijft dus achter met een product dat niet het beste haalt uit de twee media, maar eigenlijk het slechte overhoudt.

Hou je van de film, heb je genoten van de manga, dan kan je natuurlijk overwegen ook deze anime-comics te kopen. Het is immers een geslaagd product dat je ook met veel plezier het verhaal van Akira zal doen herontdekken. De prijs valt mee voor een kleurenmanga van om en bij de 160 pagina’s en vermits de reeks slechts vijf delen telt is de investering niet onoverkomelijk. Toch stel je vast dat de volledige film op DVD je minder zal kosten dan de anime-comics reeks. Je moet weer vaststellen dat dit enkel een product is voor de diehard fan.

Deze Akira Anime Comics is een erg mooi afgewerkt product geworden. Het is echter een hebbeding dat enkel de fans van Akira zal aanspreken.