Agharta

Mangaka: Takaharu Matsumoto
Volumes Frans: 7

5.5 of 10 stars

Agharta van Takaharu Matsumoto speelt zich af in een nabije toekomst. Er heeft zich een catastrofe afgespeeld waardoor de wereld grotendeels veranderd is in een woestijn en drinkwater is een kostbaar goed geworden.

We maken al snel kennis met het hoofdpersonage van deze reeks. Juju is een jongen van 14 jaar en werkt bij een bende die allerlei vuile zaakjes opknapt. Drugs, verkrachtingen, moord, Juju heeft het allemaal al gezien. Al snel zal hij echter deze bende verlaten. Juju komt immers in contact met Rael, een wel erg eigenaardig, jong uitziend meisje dat niet ongevaarlijk blijkt te zijn.

Juju komt op een mooie dag terecht op Higher Ground, een plaats waar het goed vertoeven is en waar er nog groen en water in overvloed is. Juju mocht daar echter niet zijn vermits Higher Ground verboden terrein is voor zowat iedereen, en Juju moet dus ontsnappen. Hij doet dit samen met Rael en aldus geschiedde hun eerste ontmoeting.

De plot van Agharta is veel meer dan dat. Ik licht hier slechts het tipje van de sluier op. Agharta is een post-apocalyptische manga die teert op een zodanig complex scenario dat het publiek niet ziet dat het eigenlijk op niets trekt. Mijn oordeel is hier misschien hard maar het verhaal van Agharta wordt echt wel nodeloos ingewikkeld gemaakt om toch maar door te gaan als een manga voor (jong) volwassenen.

Ik was heel enthousiast toen Kana deze manga aankondigde. De samenvatting van het verhaal, de cover, de teneur die het verhaal leek uit te stralen, het stond mij allemaal geweldig aan. Ik heb deze manga dan ook de tijd gegeven om te groeien, misschien vielen alle stukjes van de puzzel wel in elkaar op het einde. Maar nee, ik bleef gewoon ontgoocheld achter na de zes volumes gelezen te hebben. In Japan kent de serie genoeg succes om er een vervolg aan te breien want na het zesde deel dat oorspronkelijk het einde zou zijn, gaat Matsumoto gewoon door met een vervolg dat meer klaarheid zou brengen over het verleden van Rael.

Het scenario wist mij dus niet te boeien, maar wat met de tekenstijl? Ik moet zeggen dat Agharta er erg “sexy” uitziet. Het is misschien raar uitgedrukt maar de tekenstijl ligt mij wel. Toch mogen de gebreken niet over het oog worden gezien. Matsumoto beheerst zijn stijl nog niet echt, en soms zijn de personages gewoon aartslelijk door het gebrekkig vermogen van Matsumoto om frontaal gezichten te tekenen. En toch blijf ik geïntrigeerd door de tekeningen die wel beklijvend zijn en goed bij het verhaal passen. Net geslaagd dus op het technische vlak, maar wel dat tikkeltje extra dat je nodig hebt om geboeid te kijken naar de plaatjes.

Kortom, ik kan Agharta eigenlijk aan niemand aanraden. Heb je nog niet veel ervaring in de mangawereld, dan kan Agharta misschien wel aanslaan omdat het voor een jeugdig publiek misschien wel interessant “lijkt”, maar spijtig genoeg “is” het niet interessant. Mijn grootste probleem is misschien dat Kana Agharta aankondigde als nieuwe aanwinst in hun Big Kana collectie en dat ik me er gewoon teveel van voorstelde. Denk ik aan Big Kana, dan denk ik aan Monster, en als ik mij dan door dit misbaksel moet worstelen, dan krijg je een kritiek als deze.