20th Century Boys

Mangaka: Naoki Urasawa
Uitgever: Génération Comics
Volumes Frans: 18
Volumes Japans: 20

20th Century Boys is een manga van Naoki Urasawa die ons ook al het schitterende Monster gaf. De serie wordt in Japan uitgegeven bij Shogakukan en als je weet dat 20th Century Boys de prijs kreeg van de concurrerende uitgeverij Kodansha voor beste manga, dan heb je al snel door dat we hier te maken hebben met een klassieker.

Het verhaal begint in 1997. Kenji houdt een convini store open en zorgt er voor de kleine Kanna, het dochtertje van zijn zus die op mysterieuze manier het ouderlijke huis verliet. Op een dag krijgt hij bezoek van de politie die hem enkele vragen stelt over de verdwijning van een familie die geregeld in Kenji’s winkel boodschappen deed. Wanneer Kenji ter plaatse de lege flessen gaat ophalen ziet hij een eigenaardig teken dat hem doet terugdenken aan zijn jeugd.

En zo komen we bij één van de sterke punten van 20th Century Boys. Het verhaal staat bol van de flashbacks en flashforwards. Soms duren ze enkele pagina’s, soms zitten we enkele volumes gebijteld aan wat zich afspeelt in een bepaalde periode. In het begin zijn het vooral sprongen tussen 1997 en eind jaren zestig toen Kenji en zijn vrienden school liepen. In de latere volumes maken we dan weer een sprong naar de eenentwintigste eeuw waar er ook nog veel verrassende plotwendingen te beleven vallen.

We keren terug naar het eind van de twintigste eeuw en Kenji krijgt een brief van Donkey, een van zijn oude vrienden, die hem dringend moet spreken over dat bewuste teken dat Kenji ook al vond op de plaats van de verdwijning. Donkey pleegt echter zelfmoord voordat Kenji hem kan bereiken. En zo komt de plot stilaan op gang.

Alles draait om een mysterieuze sekte die snel opmars maakt in het huidige Japan. De sekte wordt geleid door een al even mysterieuze leider wiens identiteit natuurlijk één van de hoofdvraagstukken is uit deze manga. Hij koos als symbool voor zijn sekte het teken uit Kenji zijn jeugd: een hand met uitgestoken wijsvinger getekend in een oog. Het moet dus iemand zijn uit de directe omgeving van Kenji.

Het verhaal loopt als een trein. Telkens je denkt de identiteit van “Ami” oftewel “Vriend” die de sekte leidt, ontdekt te hebben komt er een nieuw gegeven dat je theorie overhoop gooit.

20th Century Boys is een realistische thriller. Je leeft mee met de levensechte personages die zich niet zomaar direct alles uit hun jeugd herinneren. Je leert de vrienden van Kenji kennen en baby Kanna moet zowat het schattigste wezentje zijn dat ooit een manga bevolkte. Dit is dan ook een manga die iedereen moet lezen. Het scenario houdt de lezer aan de stoel genageld en elk nieuw deel doet nieuwe vragen rijzen of brengt nieuw onderwerpen aan die de plot voor soms vele volumes gaande houden. Nergens slabakt het verhaal, nergens is er een detail dat niet klopt. Urasawa levert hier een meesterwerk af dat zowaar nog intrigerender en meeslepender is dan zijn geroemde “Monster”. Verplicht leesvoer voor elke mangafan zou ik zo zeggen!