2 november 2004 door Koen Smet
Masakazu Katsura werd geboren op 10 december 1962 in Fukui, Japan. De jonge Masakazu was eerst niet erg geïnteresseerd in manga, maar toen hij zag hoe populair één van zijn vriendjes werd nadat hij een manga had getekend, besloot hij ook te beginnen tekenen. Tekenen zou hem immers populair maken. Het moet niet altijd een edele roeping zijn, denk ik dan.
Katsura zat nog steeds op de middelbare school toen hij meedeed aan de Tezuka wedstrijd, een prijs die jonge, onbekende mangaka’s beloont. Hij won er een hifi-installatie mee, maar het grote voordeel was dat zijn manga gepubliceerd werd in het door miljoenen Japanners gelezen Weekly Shonen Jump. Het werd het begin van een lange, erg succesvolle carrière als mangaka.
Katsura onderscheidde zich van zijn leeftijdgenoten door onmiddellijk als mangaka te beginnen, en niet de hiërarchie te doorlopen door eerst enkele jaren als assistent te werken. Hij tekent enkele kortverhalen, maar het is pas in 1983 dat hij doorbreekt met zijn serie Wingman. Een reeks over een gemaskerde superhero die een dubelleven lijkt, vergelijkbaar met Batman waar Katsura een grote fan van is. De manga zal 13 volumes tellen en ook de tekenfilm is een 47-afleveringen durend succes.
Het noodlot slaat echter toe in de beginnende carrière van Katsura. Hij is het slachtoffer van een auto-ongeluk en moet een tijd in het ziekenhuis verblijven. Hij zal er ideeën opdoen voor een nieuwe tekenstijl die hij zal leren beheersen tijdens nog enkele onsuccesvolle kortverhalen. Het is echter pas met Video Girl dat hij in 1989 weer aanknoopt met het succes.
Vidéo Girl Aï zal hem eindelijk de waardering opleveren waarnaar elke mangaka streeft. Hier geen superhelden meer, VGA is een romantisch verhaal met slechts een snuifje fantasy. Het is het verhaal over een verlegen jongen Yota die op een dag een video huurt waar een meisje uitkomt die hem zal bijstaan in zijn zoektocht naar eeuwige liefde. Katsura kreeg dit idee tijdens het bekijken van de film “Amazing Stories” waar een vrouw uit een foto komt als je er een speciaal product over uitgooit. Een foto vond Katsura wat ouderwets dus besloot hij dit idee over te zetten naar de video.
Katsura schrijft het succes van Video Girl Aï toe aan de realistisch getekende meisjes die de manga opvrolijken en de psychologisch sterke uitwerking van de karakters. Na dertien volumes schrijft hij een emotioneel sterk einde aan de reeks dat de lezers geeft waar ze om vroegen. Al snel begint hij aan een epiloog voor de reeks, Vidéo Girl Len, maar het succes ebt weg.
Video Girl Aï kent ook een succesvolle reeks van 6 OAV’s waarbij Katsura het character design voor zijn rekening nam. En er is zelfs een roman van, die in het Frans verkrijgbaar is bij Tonkam.
Na Video Girl wilt Katsura weer wat meer zijn ding doen, en hij begint aan DNA². Hier probeert hij het romantische verhaal op te krikken met science-fiction elementen, en alhoewel de reeks een succesvol begint kent, ebt het enthousiasme van de lezers snel weg. DNA² zal al eindigen na vijf volumes.
Katsura wilt absoluut zijn passie voor superhelden in zijn manga’s verwerken, en begint aan Shadow Lady, een verhaal over een meisje dat een superheldin wordt door een potje schmink. Maar het succesverhaal van de mangaka lijkt over want de serie wordt gecancelled na drie volumes.
Zijn uitgeverij, Shueisha, geeft hem dan de opdracht opnieuw een puur romantische reeks te beginnen. En zo start Katsura in 1997 aan zijn langste serie tot nu toe, I’’s. De reeks volgt hetzelfde principe als Video Girl Aï, alleen is de achtergrond volledig realistisch. I’’s is een luchtere, grappigere versie van Video Girl die echter wel weer het talent van Katsura om levensechte personages neer te zetten naar boven doet komen. En ondertussen benadert zijn tekenstijl de perfectie… De fans smachten naar meer.
Na I’’s wilt Katsura aan zijn levenswerk beginnen. Al jaren speelde hij met het idee om één van zijn kortverhaaltjes uit te werken tot een langlopende reeks, en in 2003 is het zover. Zetman moet de nieuwe succeshit worden van Katsura, en is goed op weg dat te worden.
Dat was een overzicht van al de belangrijke reeksen die Katsura in het mangawereldje bijeen tekende. Maar Katsura deed meer dan manga alleen. Hij nam ook de character design op zich voor de animatiereeks Iria, een bewerking van één van de meest succesvolle SF films in Japan. Ook voor het Playstation game “Love & Destroy” verzorgde Katsura het character design.
Katsura is een man van vele talenten want hij zong zelfs enkele liedjes voor zowel de tekenfilm van Wingman, als die van Video Girl.
Een ander interessant weetje. Sinds 1997 en het begin van I’’s levert Masakazu Katsura zijn werken af onder de naam van zijn studio: K2R. Wat in het Japans evenveel betekent als zijn achternaam (Ka=K, tsu=2, Ra=R).
Voor de fans van de mangaka is het ook leuk om weten dat Katsura een schitterend artbook afleverde dat door het leven gaat onder de naam ‘4C’. Een must-have voor elke fan, en zonder enige twijfel zijn geld waard.