Wolf’s Rain – vol. 4/7 (eps. 13-16)

Wolf’s Rain – vol. 4/7 (eps. 13-16)

Studio: Bones
Jaar: 2003
Afleveringen: 30

Wolf’s Rain werd hier al bedolven onder positieve kritieken in de drie vorige reviews. Het punt dat hierbij het meeste naar voren kwam was de snelheid waarmee de plot vorderingen boekte. Nergens een zwak moment, nergens een verhaallijn die de onthullingen vertraagde. Wolf’s Rain is een actievolle serie die snel vooruitgaat. Maar blijft deze positieve tendens aanhouden gedurende de vier episodes die deze vierde DVD vervolmaken? We bekijken het eens van naderbij.

Episode 13 – Klaagzang der Mannen

De vier wolven besluiten onder het bevel van Kiba dat ze naar het kasteel van Darcia moeten trekken om Cheza te bevrijden. Blue besluit dan toch bij hen te blijven. Ondertussen trekken Hubb en Quent met elkaar op. Hubb vertelt de oude sheriff over zijn leven, de keuzes die hij heeft gemaakt, en vooral over Cher. Hun eerste ontmoeting, hun huwelijk, maar ook hun scheiding… Het wordt een aflevering in het teken van weerzien, maar voor wie? Quent en Blue? Hubb en Cher? Of de wolven en… Cheza?

Episode 14 – Het vervallen kasteel

Er woedt een hevige sneeuwstorm. Onze vier wolven zijn nog steeds – samen met Blue – op weg naar Darcia's kasteel. Toboe, Blue en ook Hige krijgen het echter steeds moeilijker om het te hoge tempo van Kiba te volgen. Ze hebben rust nodig, maar daar wil Kiba niets van weten. Hij gaat er alleen vandoor. De anderen besluiten dat ze hem later wel zullen vervoegen. Ook Hubb, Cher en Quent zijn nog steeds op weg naar Darcia's kasteel. Gaan alle protagonisten elkaar ontmoeten? We mogen echter niet uit het oog verliezen dat er nog steeds een oorlog tussen de Nobelen aan de gang is…

Episode 15 – Grijze wolf

Freeze City. Daar waar het allemaal begon voor onze wolven, maar voor Tsume in het bijzonder. Hij haalt dan ook herinneringen op aan de tijd toen hij daar nog leefde onder de mensen, náást de mensen. Hij herbeleeft de overvallen die hij pleegde, de dood van Ghel, zijn ontmoeting met de anderen … alles komt weer bovendrijven. Maar waarom verliet hij de stad? Denkt hij er nu nog net hetzelfde over? Is zijn doel veranderd? En bovenal… wat bracht deze vier zo verschillende wolven bij elkaar?!

Episode 16 – Droomreis

Na Tsume is het de beurt aan Toboe om zijn verhaal nog eens over te doen. Even recapituleren wat er allemaal al met de jongste snuiter gebeurd is sinds het verhaal van Wolf's Rain van start is gegaan. Natuurlijk wordt er de nodige aandacht besteed aan de verhaallijn met Leara. En dan in het bijzonder het ongelukje met haar vogel. De hoofdbrok blijft echter de zoektocht naar het paradijs die culmineert in de ontmoeting met Cheza, het bloemenmeisje dat hen de weg zal tonen…

Het verhaal begint met een aflevering waarin het allemaal draait rond de gesprekken die Hubb en Quent met elkaar voeren over Cher. Weinig actie, veel blah blah blah, en eigenlijk helemaal niet zo interessant voor de uitdieping van de personages – hiervoor was zeker geen ganse episode nodig.

Het probleem van deze disc ligt hem echter bij episodes 15 en 16. Deze staan volledig in het teken van wat er reeds gebeurd is en zijn dan ook zogenaamde ‘recap episodes’. Niets nieuws onder de zon in deze afleveringen, enkel terugblikken op de gebeurde feiten met wat off screen commentaar van het personage uit wiens standpunt we dit volgen. Recap episodes komen er natuurlijk uit budgettaire overwegingen, maar halen wel volledig de snelheid uit de reeks, en dat was nu net een van de belangrijkste sterkhouders van Wolf’s Rain.

Je stoort je natuurlijk enkel aan dergelijke herhalingsafleveringen als alles snor zit met de plot. Wolf’s Rain biedt immers een ijzersterk, en boeiend verhaal voor de kijker die snakt naar onverwachte wendingen die ons dichter brengen bij een ontknoping.

Langs de andere kant is het natuurlijk het gepaste moment in de serie om even een overzicht te geven van wat er reeds gebeurd is om dan volledig in de sfeer te komen van de laatste eindmeet die binnenkort zal worden ingezet. Het geeft ons ook de kans om wat meer diepgang te zoeken in de acties ondernomen door de personages waar het allemaal om draait. Maar dat zijn natuurlijk slechts zoethoudertjes.

Voor de rest kan ik weinig nieuws toevoegen aan mijn vorige reviews. Alweer is er uitermate veel aandacht besteed aan hoe de natuur overkomt bij de kijker. De stappen in de sneeuw klinken werkelijk levensecht.

Net zoals bij de vorige DVD vinden we hier ook als extra een interview met de seiyuu. Ditmaal zijn het niet meer de ietwat freaky hoofdpersonages die aan bod komen, maar wel de stemacteurs van Quent, Darcia, Cher, Hubb en Cheza. Er werd gekozen om de interviews deze keer individueel af te nemen en ze verlopen aldus in een rustige, meer serene sfeer waarin soms interessante zaken aan bod komen. Voor de fans kan ik zeggen dat ook onze vier ‘wolven’ nog een… vermakelijk gastoptreden te beurt valt.

Gewoonlijk blijft de score die ik geef aan een reeks overeind gespreid over de verschillende DVD’s. Ik heb me hieromtrent immers voorgenomen niet elke DVD anders te quoteren om geen verwarring te scheppen bij de potentiële kopers. Maar hier doe ik toch een half puntje af van de globale score die ik aan de serie had gegeven. Het moge natuurlijk wel duidelijk wezen dat Wolf’s Rain nog steeds een serie is die je in je bezit moet hebben, en daar doen enkele recap eps geen afbreuk aan. Het geheel zal zeker en vast overeind blijven – daar heb ik vertrouwen in. Gemiste kans in een nog steeds ijzersterke serie.