Witch Hunter Robin – vol. 5/6 (eps. 17-21)

Studio: Sunrise
Jaar: 2002
Afleveringen: 26

Witch Hunter Robin is een serie waar ik telkens weer naar uitkijk. Het is een anime die qua plot traag op gang komt maar sinds enkele afleveringen vliegen de onthullingen ons om de oren – zonder daarom alle mysteries te snel te ontrafelen. Er resten ons immers nog twee DVD’s met telkens vijf episodes. Op deze vijfde DVD in een reeks van zes vinden we episodes 17 tot en met 21 terug. Benieuwd of de kwaliteit van de vorige DVD geëvenaard wordt!

Episode 17 – Dilemma

Het leven gaat voort voor het STN-J team. Maar zonder Amon en Robin wordt het werk er niet minder gevaarlijk op. Karasuma staat er zowaar min of meer alleen voor nu Sakaki nog steeds geblesseerd is en Doujima meer bezig is met de zoektocht naar Robin dan met STN-J. Deze laatste babysit voor een kleine meisje dat over bizarre krachten blijkt te beschikken.

Episode 18 – In My Pocket

Solomon is naarstig op zoek naar het Fragment der Kennis, een duister object dat toebehoorde aan de onsterfelijke heks die Robin ontmoette enkele episodes terug. Als Nagira hiervan hoort weet hij dat hij als eerste dit object moet vinden. Maar Solomon zal niet de enigste zijn die zijn pad kruist, ook een mysterieuze figuur gekend onder de naam "de professor" is er naar op zoek.

Episode 19 – Missing

Nu het Fragment in Robins handen bleek te zijn, gaan Nagira en de jonge heks op zoek naar informatie over dit krachtige wapen. Ze komen terecht bij een echtpaar dat een ruime kennis bezit over heksen. Ondertussen maakt ook Zaizen zijn comeback in de serie. Zijn ware aard wordt duidelijk.

Episode 20 – All I Really Oughta Know

Robin begeeft zich nogmaals op vijandig gebied om Michael enkele vragen te stellen. Zo komt ze te weten dat Solomon een geducht Hunter naar Japan heeft gestuurd: Sastre. Hij moordt verschillende heksen uit en laat telkens een origami met Robins naam achter op de plaats van de moord. Hij laat er geen twijfel over bestaan dat zij zijn prooi is.

Episode 21 – No Way Out

Amons woorden waren duidelijk: Robin wordt niet meer als een Hunter beschouwd door het STN-J maar wel als een heks. Met alle gevolgen vandien. Solomon stuurt dan ook een nieuwe Hunter die het zal moeten opnemen tegen Robin. De rol van Amon in dit alles blijft echter moeilijk te doorgronden. Blijkt dat hij na de inval immers naar het hoofdkwartier van Solomon is getrokken om zijn blessures te laten genezen.

Deze nieuwe episodes lossen alle verwachtingen die de vorige DVD schiep in. Het niveau overstijgt alweer alles dat we in deze serie reeds mochten ervaren – en dat was al niet min.

De mysterieuze band die Nagira met Amon heeft komt ter sprake. Het is duidelijk dat hier nog op teruggekomen gaat worden op de laatste DVD. Ook de rol van Zaizen wordt duidelijk. Hij wil de zuiverheid van het menselijke ras vrijwaren en klinkt als een doorwinterde nazi.

Daarmee komen we ook aan bij de eenzijdige visie op heksen die het STN-J handhaaft. Ze gebruiken heksen om hun eigen soort uit te roeien. Robin begrijpt eindelijk dat ze hiertegen moet vechten, maar ze mist haar vrienden met wie ze zoveel mooie momenten heeft meegemaakt.

Doordat Solomon Robin wilt uitschakelen komt er ook terug meer actie in de serie. De laatste twee episodes eindigen met een waar vechtfestijn, maar volgen wel volledig hetzelfde stramien.

De personages groeien op deze DVD erg naar elkaar toe. Robin vertrouwt aan Nagira toe met welke reden ze naar Japan kwam. Ondanks het gevaar blijft ze ook steunen op haar vrienden bij het STN-J. En ze opent zowaar meer haar hart naar vreemden zoals het echtpaar in episode 19. Het schuchtere, introverte meisje bloeit stilaan open en ontdekt haar ware krachten…

Witch Hunter Robin is een anime die een erg hoog niveau aanhoudt, en die naarmate de serie vordert meer en meer weet te overtuigen. Bovendien is het ook een serie waaraan je simpelweg enorm veel plezier beleeft. Als je snel even een episode wilt bekijken kom je bedrogen uit, want je bent onmiddellijk weg om de ganse DVD en reeks te zien. De serie heeft het extra half puntje dat deze DVD meekrijgt dan ook dubbel en dik verdiend.