Witch Hunter Robin – vol. 2/6 (eps. 5-8)

Studio: Sunrise
Jaar: 2002
Afleveringen: 26

De eerste DVD van Witch Hunter Robin werd op de Heuvel bedacht met een mooie score en een positieve eindconclusie. Als er dan toch een minpuntje moest gezocht worden was het de trage gang van zaken en de weinige vooruitgang in de vele mysteries die de rode draad van de serie vormen. Met veel belangstelling keek ik dan ook uit naar het verdere verloop van Witch Hunter Robin.

Zoals in de vorige review reeds vermeld draait het in Witch Hunter Robin nog steeds om heksen die hun krachten gebundeld hebben in een geheime organisatie om zo de misdaden van andere heksen op te lossen, en geheim te houden voor het grote publiek dat van hun bestaan niets afweet. De serie vertoont dan ook wel gelijkenissen met de televisieserie “The X-Files” ware het niet dat de aliens hier vervangen zijn door heksen. De sfeer en de algemene teneur zijn zeker van eenzelfde kaliber.

Episode 5 – Smells like the Wandering Spirit

Ons team is op zoek naar Shoji Takizawa, een man die enkele dagen terug plotseling verdween. Op het eerste zicht hoeft dat nog niet alarmerend te zijn, maar als hij geregistreerd staat als afstammeling van een heks, gaat er bij STN-J een belletje rinkelen. Bij de zoekactie naar Takizawa maakt Sakaki echter een fatale fout. Heeft de sterke olijfgeur die werd waargenomen tijdens de missie er misschien iets mee te maken? Dit alles leidt uiteindelijk naar een speciaal soort heks, Single Eye…

Episode 6 – Raindrops

In de vorige aflevering zagen we hoe Robin haar vespa liet overkomen vanuit Italië. Een luttele episode later loopt het echter al fout. Bij een ritje met het vehikel komt ze zonder brandstof te zitten op een desolate plaats op nog een uur rijden van de stad. Tot overmaat van ramp barst er een hevig onweer los. Gelukkig stopt er op dat moment een vrouw die haar meeneemt en thuis afzet. Als de vrouw echter een dag later omkomt in een mysterieus verkeersongeval wil Robin er het fijne van weten. Ze gelooft niet dat dit een doorsnee verkeersongeluk was.

Episode 7 – Simple-mind

Nog niet zo lang geleden was er een overval op een geldtransport. STN-J vermoedt hekserij maar is hier niet zeker van. Ze moeten dus een afwachtende positie innemen, en de politie hun werk laten doen zodat ze geen al te grote aandacht op hun organisatie vestigen. Een verdachte vernielt echter op telepathische wijze hun wagen. Hier is geen twijfel meer mogelijk – het gaat om een heks. Hét sein om in actie te schieten. Al snel vinden ze het spoor van de verdachte terug die zich van zijn wagen probeert te ontdoen door hem te slopen. Waarom de wagen slopen als hij dat ook met zijn krachten kan doen? En wat is de rol van het jongetje dat verdoofd op de achterbank van de wagen lag en die slechts ternauwernood van de dood gered wordt door ons STN-J team?

Episode 8 – Faith

Als de politie te maken krijgt met een heks wordt dat altijd opgevolgd door STN-J. Zo ook bij lijkschouwingen. Wanneer de resultaten van een eerste lijkschouwing op een heks sterk verschillen van de resultaten bekomen door de autopsie bij STN-J,
besluit ons team de zaak te onderzoeken. Iemand heeft duidelijk de eerste autopsie
vervalst! Michael vindt al snel in de database van STN-J dat het niet de eerste keer was dat dit gebeurde. Het ziekenhuis waar de bewuste autopsiedokter werkt werd echter onlangs nog bezocht door Robin die verkouden is. Wat staat er onze heksen nog allemaal te wachten?

In het begin van mijn review vergeleek ik Witch Hunter Robin met The X-Files waar Mulder en Scully op aliens jagen. Ook bij The X-Files is het zo dat het merendeel van de episodes bestaan uit losstaande missies die weinig of niets toevoegen aan de hoofdplot die de serie moet dragen. Zo ook bij Witch Hunter Robin waar we ook tijdens het bekijken van deze tweede DVD op onze honger blijven als het gaat om de Solomon-organisatie, de Fabriek, of de Orbo.

Daartegenover staat dat de missies die centraal staan gedurende deze losstaande episodes zo sterk zijn dat je niet zit te wachten op nieuwe elementen in the bigger scheme of things. Het is pas na het bekijken van de vier episodes dat je er bij stilstaat dat er eigenlijk geen vooruitgang is geboekt wat betreft de rode draad. Dat is natuurlijk een pluim voor Sunrise, de studio die instaat voor de creatie van Witch Hunter Robin.

Vele missies kennen bijvoorbeeld een redelijk open einde. Ze geven je het gevoel dat je een tijdje het leven van het STN-J team gevolgd hebt maar dat het leven ook gewoon verdergaat als de episode stopt. En niet alleen voor de hoofdrolspelers, maar ook voor de slachtoffers, de daders, en alle andere betrokken partijen. Het geeft een volwassen cachet aan de serie, wat ik erg apprecieer. Het houdt je als kijker ook bezig. Gaan die nog 'loslopende' heksen later nog terugkeren in de serie? Moeten we er nog rekening mee houden? Spannend, en ook commercieel interessant vermits het je alleen maar aanzet om zo snel mogelijk de rest van de serie te bekijken.

Ook de personages worden wat verder uitgediept, met extra aandacht voor het hoofdpersonage Robin. Ze krijgt het soms zwaar te verduren van haar collega’s, en deze keer is het niet enkel Amon die haar verwijten naar het hoofd slingert. Ze trekt echter wel altijd aan het kortste eind en haar beslissingen blijken keer op keer juist te zijn. Het is ook de vraag hoe ze zal reageren nu ze begint te vermoeden dat haar gastmoeder Touko Amon kent. Wat zal haar reactie zijn als ze erachter komt dat de twee een relatie hebben?

Witch Hunter Robin blijft boeien. Ik hoopte op meer informatie over de mysteries die het verhaal te bieden heeft; die informatie is er niet gekomen; en toch bleef ik nergens ontgoocheld achter. Ook mooi om te zien hoe de realiteit verweven wordt in de afleveringen. De eerste aflevering met de daklozen geeft een mooi beeld hoe het er aan toegaat achter de schermen van de consumptiemaatschappij die Japan nog steeds is.

Deze tweede DVD mag dan wel niet alle verwachtingen inlossen, toch komt hij nóg sterker uit de hoek dan de eerste. Dat kan dus enkel aan de ijzersterke verhaallijnen liggen en de mooi uitgewerkte personages. Graag meer van dit!